Scandlines har ikke fået medhold i en række mindre klagepunkter
om ulovlig statsstøtte.
FEMERN BÆLT En række økonomiske transaktioner mellem den danske stat og de statsejede selskaber bag Femern Bælt-forbindelsen har ikke udgjort nogen form for ulovlig statsstøtte.
Det er afgørelsen fra EU-Kommissionen efter en klage indgivet af rederiet Scandlines tilbage i 2014.
Scandlines har blandt andet klaget over, at staten har ydet statsgaranti til A/S Femern Landanlæg på trods af, at planlægningsbeslutningen om projektet kun refererer til offentlig finansiering til A/S Femern Bælt.
EU-Kommissionen henviser i sin afvisning af den klage blandt andet til, at Femern Landanlæg ikke synes at have brugt garantierne til andet end det, der har med forbindelsens landanlæg at gøre.
Der er desuden klaget over, at den danske stat har indskudt 510 millioner kroner i Femern A/S - på trods af at der i planlægningsbeslutningen kun var tale om 500 millioner.
- Meget lille, kalder EU-Kommissionen forskellen i afvisningen af klagepunktet.
Klagerne omfatter også blandt andet påstand om, at de to statslige Femern-selskaber har opnået hjælp i form af skattefordele. Et par år har man kunnet fratrække mere i underskud end andre selskaber, inden der er beregnet skat. Det har imidlertid ikke ifølge EU-Kommissionen givet nogen konkret, økonomisk fordel.
- Vi overvejer i øjeblikket, om vi skal appellere, hedder det fra kommunikationschef Anette Ustrup Svendsen, Scandlines.
Hun henviser til, at den aktuelle afgørelse fra EU-Kommissionen ikke omhandler den overordnede sag om ulovlig statsstøtte til Femern Bælt-forbindelsen. Den pågår stadig.