Ny tilbudsvifte skal erstatte de decentrale specialklasser.
LOLLAND I disse uger turnerer skoleleder af specialskolen Jørgen Kelm Danielsen rundt til forældremøder for at fortælle forældre til specialelever om den tilbudsvifte, som skal erstatte de decentrale specialklasser til næste skoleår.
Og han forstår godt, hvis forældrene er ængstelige over de forandringer, der er på vej.
- Den angst kan jeg ikke fjerne, men jeg kan gøre mit til at dæmpe den, siger han.
Så det gør han. Stiller sig op i første geled og står for skud. Og her hjælper det ham nok, at han er overbevist om, at han er i gang med at lave en forandring til det bedre. I hvert fald "en snas" bedre.
- I bund og grund vil forældre bare gerne have, at deres barn trives.
Det siger Jørgen Kelm Danielsen, da Folketidende har sat ham stævne på hans kontor på Centerafdelingen i Maribo til en snak om indholdet af den nye tilbudsvifte.
- Hvis operationen lykkes, vil det betyde, at flere børn hen ad vejen vil komme til at fungere i almenområdet, og det er godt. Jo mindre støtte, jo bedre, for målet er, at de kan klare sig selv, siger han.
Vejen dertil er en række forskellige tilbud, som bedre end de decentrale specialklasser skal være i stand til at imødekomme specialbørnenes vidt forskellige behov. Det er i hvert fald ønsket.
- Lige nu rummer de decentrale specialklasser børn med mange forskellige udfordringer. Vi vil gerne lave nogle tilbud, der rammer mere rent på børnenes behov, ved at samle børnene ud fra de udfordringer, de har, siger Jørgen Kelm Danielsen.
Det indebærer et tilbud i almenmiljøet, det vil sige i folkeskolen, hvor hver enkelt skoleleder forventes at byde ind med, hvor de mener at kunne imødekomme den og den specialelevs behov, forudsat at der kan laves den og den foranstaltning med for eksempel holddeling eller co-teaching.
Det betyder oprettelsen af en udeskole for specialelever på 3.-6. klassetrin, som har en praktisk tilgang til at lære, gerne vil ud i naturen og trives med alt, man kan dyrke, se og opleve.
- Vi arbejder på, at den skal ligge i Horslunde, fortæller skolelederen.
Forlængelsen af det tilbud kunne i udskolingen være praktikklasser i almenmiljøet, påpeger han.
Det betyder også et specialpædagogisk tilbud med elementer af behandling for børn med svære sociale vanskeligheder. Det påtænkes at kunne ligge på Fjordrækken i Nakskov og Østofte Skole. Endelig er der tilbuddene på Centerafdelingen i Maribo.
Tilbuddenes placeringer vil muligvis give nogle børn længere transport for at nå deres tilbud, men det bekymrer ikke skolechefen. Det vigtigste er, at barnet får et tilbud, der rammer barnets behov, mener han.