De store elever får fortsat lidt færre timer på skoleskemaet.
LOLLAND Elever på mellemtrinnet og i udskolingen i Lolland Kommune får fortsat lidt færre timer på skoleskemaet i skoleåret 20/21.
Det sker for at gøre øget brug af en såkaldt tolærerordning, hvilket fremgår af de ansøgninger, som samtlige skoler og landsbyordninger i Lolland Kommune har indgivet til børne- og skoleudvalget og fået godkendt.
Det er folkeskolelovens §16d, der muliggør en forkortelse af skoledagen. Konkret betyder det, at mellemtrinnet går fra 33 til 31 timer om ugen, og udskolingen går fra 35 til 33 timer om ugen.
Ifølge sektorchefen for Skole og Dagtilbud giver forkortelsen af skoledagen mulighed for at prioritere ressourcerne, hvor de giver mest læring. Ligesom den skaber mulighed for holddeling og undervisningsdifferentiering.
- Derudover får eleverne lidt mere luft til at nå at komme til fritidsaktiviteter, når alle dage ikke er lange, påpeger sektorchef Espen Fossar Andersen.
Der er altså ikke tale om en besparelse, men om at anvende ressourcerne fra den understøttende undervisning mere målrettet i forhold til den enkelte klasses behov, hvilket langt de fleste kommuner benytter sig af, påpeger han.
Ifølge Espen Fossar Andersenkan øget brug af tolærerordning, som en følge af forkortelse af skoledagen, desuden være med til at støtte op om de positive læringsfællesskaber, som er en del af specialundervisningsstrategien.
- Fordi man derved får en bedre mulighed for at dele klassen op i mindre hold.
Som noget nyt har børne- og skoleudvalget sagt god for, at kompetencen til at beslutte en forkortelse af skoledagen fremadrettet delegeres til skolelederen, efter indhentet udtalelse af skolebestyrelsen. På den måde skal ansøgningerne ikke længere behandles hvert år i børne- og skoleudvalget.
Espen Fossar Andersen- Det er en god mulighed for at gøre brug af tolærerordning og derved skabe bedre mulighed for holddeling.