cookie-og-privatlivspolitik
Arbejdet med den lille prøveø kan fint følges fra Femern A/S' informations-platform for enden af Gl. Badevej. I forbindelse med arbejdet er der etableret en vej op over diget, hvorfra der kan tilføres yderligere materialer, og køres de maskiner ud på øen, der skal være med til at komprimere den. Lige udenfor kysten bliver der hentet materiale op fra havbunden - det bruges til at bygge øen med.

2

Billeder

Arbejdet med den lille prøveø kan fint følges fra Femern A/S' informations-platform for enden af Gl. Badevej. I forbindelse med arbejdet er der etableret en vej op over diget, hvorfra der kan tilføres yderligere materialer, og køres de maskiner ud på øen, der skal være med til at komprimere den. Lige udenfor kysten bliver der hentet materiale op fra havbunden - det bruges til at bygge øen med.
Foto: Jan Knudsen

Lolland

Tester materialer med en prøveø

Forlandet kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn.




01. oktober 2020 kl. 22:00 Af John Karlsen

Annonce

FEMERN BÆLT I øjeblikket vokser en lille ø op ud for kysten øst for Rødbyhavn - en prøveø, hvor det skal vise sig, hvordan bundmaterialer fra Femern Bælt vil opføre sig, når de bliver lagt op mod den lollandske sydkyst.

Det er Fehmarn Belt Contractors, der på den måde tester det arbejde, der forestår i stor målestok over de kommende år.


Enorme mængder

I forbindelse med udgravningen af den rende i havbunden, tunnelelementerne skal lægges ned i på tværs af bæltet, og i forbindelse med uddybningen til den kommende arbejdshavn og sejlrenden ind til den, graves der enorme mængder materiale op. Det skal først og fremmest placeres ind mod den sydlollandske kyst og kommer til at gå omkring en halv kilometer ud fra den nuværende kystlinje - cirka 3,5 kilometer på hver side af Rødbyhavn. En lille del af materialet lander på den tyske side af bæltet.

Femern A/S har i forbindelse med forberedelserne til den faste forbindelse fået foretaget undersøgelser af det materiale, der bliver gravet op - men det tunnelkonsortium, der nu står for at udføre arbejdet, vil gerne være helt sikker på, hvordan det opfører sig, når det bliver lagt på land.


Adgang forbudt

Det er baggrunden for, at der nu nogenlunde ud for enden af Gl. Badevej i Rødbyhavn er ved at opstå en ny ø.

- Men det er ikke en ø, man kan få lov til at besøge, understreger pressemedarbejder Andrew Crone-Langkjær fra Femern A/S med det samme.

Der bliver ganske vist også adgang til den fra landsiden, men det er inde bag et arbejdshegn.

Efter Fehmarn Belt Contractors har fået tilladelsen til at lave prøveøen, er den vokset hurtigt. Der graves moræneler op tæt på den lille ø, og det fylder i bunden op til 18 meter i diameter. Derefter vokser øen op til 3,5 meter over havoverfladen - hvor den bliver omkring seks meter i diameter.

- Der bruges et sted mellem 5.000 og 7.500 kubikmeter moræneaflejringer og 500 kubikmeter sand fra havbunden til at bygge øen, fortæller Andrew Crone-Langkjær.


Måleudstyr på øen

En nyetableret og midlertidig vej hen over diget skal sikre, at der også kan tilføres materialer den vej, og at maskiner på den måde kan komme ud på den nye ø for at komprimere det opgravede materiale.

Den nye ø ventes færdigetableret i midten af oktober. Ved hjælp af instrumenter vil entreprenøren følge med i, hvordan materialerne opfører sig.

- Et af formålene er at se på mulighederne for at minimere omfanget af de materialer som eksempelvis grus, der skal tilføres det kommende forland fra land, siger Andrew Crone-Langkjær:

- Det handler dermed både om at spare på ressourcer og penge.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: LINDA SOMMER

Den historiske kulturarv… 20. oktober 2020 kl. 09.43
Kom nu videre 20. oktober 2020 kl. 08.49

AF: JOHN WENNERWALD

Nåede du det, du ville? 18. oktober 2020 kl. 22.02

AF: MARTIN WOUTERS

digelaget og kommune vil… 17. oktober 2020 kl. 16.16

AF: MARTIN WOUTERS

falck sidste arbejdsdag i Guldborg 15. oktober 2020 kl. 15.46

AF: LINDA SOMMER

Velkomstporten til Danmark 13. oktober 2020 kl. 20.14

Annonce