Beboere i Blomsterparken-Kirsebærhaven er generelt tilfredse, viser tilsyn.
LOLLAND/RØDBY Lolland Kommune har lavet sit årlige tilsyn af plejecentre i kommunen, og resultatet er positivt. Tilsynet blev i mandags drøftet i ældre- og sundshedsudvalget, og her er det ikke alle, der er enige i tilsynets konklusion.
Generelt er plejecentrenes beboere tilfredse med hjælpen, de modtager. Enkelte steder er der kritik af den udførte rengøring, ligesom en enkelt oplever at have mødt afløsere, der ikke ved hvilken hjælp, der skal udføres, viser tilsynet.
På plejecenteret Blomsterparken-Kirsebærhaven i Rødby udtrykker flere af beboerne utilfredshed med rengøringen, som de ikke fandt, blev udført hyppigt eller grundigt nok. Derudover fortæller beboerne, at der ikke sker helt så mange aktiviteter som før Corona, og at de savner det. Overordnet har tilsynet dog fundet beboerne "generelt tilfredse" med med at bo på plejecenteret i Rødby.
Konklusionen om plejecenterbeboernes velvære er dannet ud fra spørgeskemainterviews med tre beboere fra hvert plejecenter. Den måde at drage konklusioner på får kritik fra Bente Borreskov (EL), der sidder i ældre- og sundhedsudvalget.
- Man skal jo lige se, hvad de spørger om. Er du tilfreds, mere tilfreds, meget tilfreds eller helt tilfreds? Der er ikke noget med, om du ikke er tilfreds. Og når man spørger på den måde, vil vores ældre altid sige, at de er tilfredse. De er så taknemmelige for den hjælp, de får, fortæller Bente Borreskov.
Hun mener også, at man bør drage konklusionerne ud fra flere adspurgte end bare tre personer.
- Man inddrager jo ikke engang de pårørende, fortæller Bente Borreskov og fortsætter.
- Og så er det jo kommunens egen visitation, der laver de her tilsyn. Det er ikke nogen udefra. Man kan da godt bryste sig af, at ih hvor ser det godt ud, men hvor meget er det egentligt værd. Det vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved.
Der er nemlig flere tilfælde, hvor det ikke har holdt stik, fortæller byrådspolitikeren.
- Vi har jo hørt fra borgere i Blomsterparken, at de ikke bliver passet ordentligt. Og vi har i pressen hørt fra medarbejdere, der har fortalt, at de har så travlt, at de ikke kan nå deres arbejde. Vi har oplevet, at MED-udvalget har genkendt kritikken, og at FOA bliver kontaktet massivt af medarbejdere, der ikke kan holde til presset.