cookie-og-privatlivspolitik
Selvom flere af beboerne på Blomsterparken-Kirsebærhaven har vist utilfredshed med rengøringen på stedet, konstaterer tilsynet dog, at serviceniveauet overholdes, og at lejlighederne fremtræder i den hygiejniske stand, det kan forventes i forhold til serviceniveauet for rengøring hver 14. dag.
Selvom flere af beboerne på Blomsterparken-Kirsebærhaven har vist utilfredshed med rengøringen på stedet, konstaterer tilsynet dog, at serviceniveauet overholdes, og at lejlighederne fremtræder i den hygiejniske stand, det kan forventes i forhold til serviceniveauet for rengøring hver 14. dag.
Foto: Anders Knudsen/arkiv

Lolland

Tilsynsmetode af plejecentre får kritik

Beboere i Blomsterparken-Kirsebærhaven er generelt tilfredse, viser tilsyn.




16. april 2021 kl. 06:29 Af Peter Levinsen Hansen

LOLLAND/RØDBY Lolland Kommune har lavet sit årlige tilsyn af plejecentre i kommunen, og resultatet er positivt. Tilsynet blev i mandags drøftet i ældre- og sundshedsudvalget, og her er det ikke alle, der er enige i tilsynets konklusion.

Generelt er plejecentrenes beboere tilfredse med hjælpen, de modtager. Enkelte steder er der kritik af den udførte rengøring, ligesom en enkelt oplever at have mødt afløsere, der ikke ved hvilken hjælp, der skal udføres, viser tilsynet.

På plejecenteret Blomsterparken-Kirsebærhaven i Rødby udtrykker flere af beboerne utilfredshed med rengøringen, som de ikke fandt, blev udført hyppigt eller grundigt nok. Derudover fortæller beboerne, at der ikke sker helt så mange aktiviteter som før Corona, og at de savner det. Overordnet har tilsynet dog fundet beboerne "generelt tilfredse" med med at bo på plejecenteret i Rødby.

Konklusionen om plejecenterbeboernes velvære er dannet ud fra spørgeskemainterviews med tre beboere fra hvert plejecenter. Den måde at drage konklusioner på får kritik fra Bente Borreskov (EL), der sidder i ældre- og sundhedsudvalget.

- Man skal jo lige se, hvad de spørger om. Er du tilfreds, mere tilfreds, meget tilfreds eller helt tilfreds? Der er ikke noget med, om du ikke er tilfreds. Og når man spørger på den måde, vil vores ældre altid sige, at de er tilfredse. De er så taknemmelige for den hjælp, de får, fortæller Bente Borreskov.

Annonce

Hun mener også, at man bør drage konklusionerne ud fra flere adspurgte end bare tre personer.

- Man inddrager jo ikke engang de pårørende, fortæller Bente Borreskov og fortsætter.

- Og så er det jo kommunens egen visitation, der laver de her tilsyn. Det er ikke nogen udefra. Man kan da godt bryste sig af, at ih hvor ser det godt ud, men hvor meget er det egentligt værd. Det vil jeg godt sætte spørgsmålstegn ved.

Der er nemlig flere tilfælde, hvor det ikke har holdt stik, fortæller byrådspolitikeren.

- Vi har jo hørt fra borgere i Blomsterparken, at de ikke bliver passet ordentligt. Og vi har i pressen hørt fra medarbejdere, der har fortalt, at de har så travlt, at de ikke kan nå deres arbejde. Vi har oplevet, at MED-udvalget har genkendt kritikken, og at FOA bliver kontaktet massivt af medarbejdere, der ikke kan holde til presset.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BJARKE ROSENKILDE

Er Det Konservative… 13. maj 2021 kl. 16.24

AF: JOHN WENNERWALD

Paradigmeskifte version 2.0 09. maj 2021 kl. 22.09

AF: PAW HALLANDSON

Det skriger til himlen! 09. maj 2021 kl. 20.40

AF: LEIF A. JENSEN

Demokrat i Danmark! Hvor? 05. maj 2021 kl. 09.29

AF: JOHN WENNERWALD

Den 1. maj 02. maj 2021 kl. 22.18

AF: LARS RASMUSSEN

Solcellepark Grænge Åbent… 01. maj 2021 kl. 09.17

Annonce

ANNONCE