cookie-og-privatlivspolitik
Med FBC's kontrakt på arbejdshavn og udgravning på 4,2 milliarder 2015-kroner, og FLC's på tunnel og portaler på 25,2 milliarder, er langt over halvdelen af anlægsprisen i faste rammer.
Med FBC's kontrakt på arbejdshavn og udgravning på 4,2 milliarder 2015-kroner, og FLC's på tunnel og portaler på 25,2 milliarder, er langt over halvdelen af anlægsprisen i faste rammer.
Foto: Anders Knudsen

Lolland

Tunnel er betalt på 28 år

Ny finansiel analyse fra Femern A/S skærer otte år af tilbagebetalingstiden.




08. december 2020 kl. 16:15 Af John Karlsen

FEMERN BÆLT Den kommende faste Femern Bælt-forbindelse vil ifølge en ny finansiel analyse fra Femern A/S være betalt tilbage på 28 år - og det er otte år tidligere end forudsat i de hidtidige beregninger.

Den nye finansielle analyse af projektet kommer, efter EU-Kommissionen i marts overordnet godkendte den danske finansieringsmodel - men samtidig blandt andet begrænsede brugen af statsgaranterede lån til 16 år efter tunnel-åbningen, og forpligtede Femern A/S til at betale en provision til staten på to procent for garantien - mod hidtil indregnet 0,15 procent.

Trods kommissionens rammer omkring den danske finansieringsmodel ender det nye regnestykke alligevel med en hurtigere tilbagebetalingstid.

Det sker blandt andet ved at lade den ekstra provision for garantierne indgå som afbetaling på de landanlæg, som EU-Kommissionen ifølge Femern A/S ikke ser et problem i at finansiere med statsgaranterede lån.

Hvor udbygningen af jernbanen mellem Ringsted og Rødbyhavn, og selve tunnelbyggeriet, har været betragtet som en samlet udgiftspost, adskilles de to regnskaber nu med den nye finansielle analyse fra Femern A/S.

Annonce

Det var oprindeligt forudsat, at først skulle der bruges 27 år efter åbningen af Femern Bælt-forbindelsen til at betale af på selve tunnelbyggeriet, og når det var gjort, at bruge yderligere ni år på at betale for de nye skinner.

Nu starter afbetalingen på begge dele samtidig - reelt betales der med EU-Kommissionens afgørelse allerede nu af på land­anlæggene med garantiprovisionen. Beregningen viser, at på den måde vil landanlæggene være færdigbetalt otte år efter åbningen, og tunnelregningen på op til 55,1 milliard kroner 28 år efter.

En væsentlig ændring i forudsætningerne for tilbagebetalingen er, at der nu tages højde for forventede, billigere lånemuligheder.

Hidtil har det været forventningen, at der skulle betales tre procent i rente for lånene til byggeriet, men med den nye finansielle analyse er det skruet ned til 1,4 procent i årene 2020-2029 - med udgangspunkt i Danmarks officielle forventninger til statsobligationsrenten.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Radio Loud 11. april 2021 kl. 22.42

AF: HENRIK TONNESEN

Lokalbanerne er også velfærd! 10. april 2021 kl. 19.49

AF: TOM AHLQVIST

Nedrivningstruede… 08. april 2021 kl. 13.33

AF: LINDA SOMMER

Respekt for Maribo domkirke 05. april 2021 kl. 16.43

AF: JOHN WENNERWALD

VM i Qatar 05. april 2021 kl. 09.32

AF: JESPER LORENTZEN

Biodiversitet og vejkanter 03. april 2021 kl. 19.00

Annonce

ANNONCE