Blandt tunnelbygherrens sidste fysiske forberedelser er etableringen af en nød-vandforsyning til den kommende byggeplads.
RØDBYHAVN Samtidig med at Femern A/S i området øst for Rødbyhavn færdiggør sine sidste forberedelser forud for tunnelbyggeriet, er entreprenørkonsortiet Femern Link Contractors i gang med at aflevere tegninger og beskrivelser af de enkelte elementer, der indgår i det kommende byggeri.
Konsortiet har opgaven med tunnelportal og sænketunnel i totalentreprise, og det betyder, at man her også har opgaven med at designe og beskrive de enkelte elementer i det omfattende projekt.
Inden arbejdet kan gå i gang, skal bygherren imidlertid først have lejlighed til at tjekke tegninger, og den del af opgaven er så småt gået i gang. Det er en løbende proces, hvor entreprenøren afleverer sine beskrivelser, efterhånden som de bliver færdige.
Byggeriet af tunnelelementfabrikken er en af de første opgaver, der tages fat på, og her er der ved at blive sat det hegn op omkring den kommende byggeplads, som vil gøre det til et lukket område for offentligheden.
Femern Link Contractors har foreløbig fået gennemført en af sine første konkrete opgaver: forlængelsen af Finlandsvej, så den nu går fra Rødbyhavn til den nordlige ende af Strandholmsvej: Den nyasfalterede vej skal være klar, hvis der opstår spærringer på andre tilkørselsveje til den kommende tunnelbyggeplads.
Foreløbig er den nye Finlandsvej dog stadig spærret - der er endnu enkelte små-opgaver, inden den formelt kan overdrages til Lolland Kommune som en offentlig vej.
Samtidig har Femern A/S forbedret en del af Strandholmsvej, der har fået udmunding i den forlængede Finlandsvej.
Blandt tunnelbygherrens sidste fysiske forberedelser er etableringen af en nød-vandforsyning til den kommende byggeplads - også den vil efter planen være klar inden årsskiftet.