Kunder i det østlige område hos Lolland Varme indkaldes til stiftende generalforsamling og bebuder spørgsmål til politikerne.
LOLLAND Løfterne var gyldne, den gang Lolland Varme lagde rør til Bandholm. Nu ville beboerne kunne få fjernvarme, skrotte oliefyrene og spare penge på varmeregningen.
Det husker Poul Erik Korneliusen, som både var til informationsmøde og fik besøg af en konsulent, inden han takkede ja og blev kunde. Men siden er han og mange andre blevet skuffet. Prisen er nemlig steget - i Poul Erik Korneliusens tilfælde med 25-30 procent, anslår han.
- Jeg er en af de fjernvarmekunder, som med stigende undren kigger på, at mit bidrag til fjernvarmen stiger fra kvartal til kvartal, siger han og tilføjer, at han har talt med borgere i Nørreballe og Stokkemarke, der har oplevet prisstigninger på omkring 40 procent.
Vedtægter godt på vej
Skuffelsen over udviklingen fik ham til for et års tid siden at gå sammen med andre i Bandholm for at grave i, hvad der foregik. Og for at få priserne ned.
De søgte aktindsigt hos Lolland Varme, uden at det gjorde dem meget klogere. De har siden deltaget i orienteringsmøder om Refa MSK-konflikten og indsamlet protestunderskrifter, og nu kalder de så til generalforsamling for at stifte en egentlig forening.
- Vi er jo ikke valgt af nogen og er bare en selvbestaltet gruppe. Nu er tiden kommet til at få det formaliseret, fortæller han.
I dag lægger gruppen derfor sidste hånd på et forslag til vedtægter, og så er kunderne hos Lolland Varme i det østlige område ellers velkomne til at komme til den stiftende generalforsamling 6. oktober klokken 19 i Svanevigcentret i Bandholm.
Forbrugere i bestyrelsen
Her vil Poul Erik Korneliusen orientere om det arbejde, der er lavet indtil nu, og så skal der vælges en bestyrelse. Den vil initiativtagerne formentlig gerne stille op til, forventer Poul Erik Korneliusen, der også har tænkt over det videre arbejde, foreningen skal lave.
Et af målene er således at få ændret Lolland Varme, så der bliver åbnet for, at forbrugere kan blive repræsenteret i bestyrelsen. Det mål har de blandt andet tænkt sig at forfølge ved at kontakte spidskandidaterne fra de forskellige partier, der stiller op til kommunalvalget, for at høre, hvad de siger til det ønske.
- I andre dele af Lolland Forsyning har forbrugerne en aktiv repræsentation, påpeger Poul Erik Korneliusen, som derfor undrer sig over, hvorfor det er anderledes i fjernvarme-datterselskabet.
Savner en reel forklaring
Hvad Lolland Varme skal stille op i forhold til konflikten om Refa MSK, er Poul Erik Korneliusen til gengæld mere tibageholdende med at udtale sig om. Han forklarer, at han og resten af den selvbestaltede Bandholm-gruppe har et samarbejde med fjernvarmegruppen i Sakskøbing, der har større indsigt i de tekniske ting.
Derfor håber han også, at der på den stiftende generalforsamling vil være nogle med lidt sagkyndig viden, der vil gå ind i arbejdet. Men han savner også en bedre orientering fra Lolland Varme.
- Jeg kan bare konstatere, at vores regninger stiger fra kvartal til kvartal. Og vi følger med i pressen, men kun fået én besked fra Lolland Varme for et år siden, og vi har aldrig fået en reel forklaring på, hvad der ligger bag. Og hvorfor er det lige de sidst tilkomne i det østlige område, der skal bøde? spørger han og tilføjer, at meldingerne om de store og voksende udgifter til advokater også giver anledning til bekymring.
Er bare en brik
Lolland Forsynings direktør, Mette Obel Jepsen, hilser foreningen velkommen.
- Jeg forstår godt, de er utilfredse. Men hvor retter man sin utilfredshed hen? Vi gør jo alt, hvad vi kan, men vi er bare en brik i den her fjernvarmekrig, og det er virkelig en træls sag. Det er meget utilfredsstillende at sidde udenfor og ikke have indflydelse på, hvad der sker. Vi ville hellere producere varmen selv, men det kunne vi ikke få tilladelse til, da vi etablerede område øst, siger hun.
Mette Obel Jepsen vil også gerne imødekomme kundernes ønske om mere information.
- De kan bare spørge! Men vi har desværre ikke meget mere at orientere om, for der er ikke nogen udvikling i sagen, siger hun og understreger, at Lolland Varme også er optaget af at sikre lavere priser.