Fiskeriminister mindet om betydningen af gode rammevilkår for den maritime branche.
RØDBYHAVN Mens det skrider hurtigt frem med færdiggørelsen af en knapt 15 meter lang fiskebåd til Grønland, venter Bredgaard Boats i Rødbyhavn på, at næste ordre skal komme i hus.
- Vi skal jo helst have to både stående her i hallen ad gangen, fortalte den ene af værftets indehavere, Jørgen Wiuff, da fiskeriminister Mogens Jensen var på besøg mandag eftermiddag.
- Ordrerne skal nok komme - vi har mange tilbud ude, tilføjede Jørgen Wiuff.
Med under ministerens besøg var også administrerende direktør i Danske Maritime, Jenny N. Braat.
- Det er vigtigt med rammebetingelserne. Således skal finansieringen kunne matche landene omkring os, var et af de budskaber, ministeren fik med sig fra Rødbyhavn.
Her glædede Mogens Jensen sig over den "enorme styrke", der ligger i, at man også kan bygge fiskebåde af den størrelse i Danmark.
- Jeg er opmærksom på, at det her er en del af et sundt og levende fiskeri, sagde ministeren og noterede sig samtidig den succes med eksport, værftet har.
- Ja, de danske fiskere er jo ikke så tilfredse i øjeblikket, fortæller Jørgen Wiuff og henviser til den aktuelle reduktion af kvoterne.
I det hele taget har der ikke været henvendelser til værftet fra danske fiskere i det seneste halve år.
- Det er en balance. På den ene side hensynet til bestandene og på den anden til dansk fiskeri, forsvarede Mogens Jensen kvoterne. Han finder det afgørende at sikre dansk fiskeris eksistens i fremtiden.
Jørgen Wiuff fortæller, at det blandt andet er usikkerheden omkring Storbritanniens udtræden af EU, der får fiskerne til at være tilbageholdende med at bestille nye både.
De tilbud, Bredgaard Boats har afleveret, er blandt andet til Norge og Grønland.
Brancheorganisationen Danske Maritime var inviteret med til ministermødet af Bredgaard Værft - for Jenny N. Braat en første mulighed for at møde den nye fiskeriminister.
- Så det er fint for os at være med, siger Jenny N. Braat, der havde god mulighed for at fortælle om branchens udfordringer.
Samtidig var der også lejlighed til at høre nærmere om Bredgaard Boats styrke med de store glasfiberbåde.
- Det handler også om klimadagsordenen, fordi glasfiberbådene er lettere, konstaterede Jenny N. Braat.
Bådene fra Rødbyhavn kræver mindre brændstof, fordi de kun vejer omkring halvdelen af tilsvarende bygget i stål.