- Når jeg har fremført, at der er udfordringer med strømforholdene, er det ikke, fordi jeg ikke forstår, der er ønsker om at forbedre infrastrukturen, siger Benny Engelbrecht.
VESTLOLLAND "I forhold til en fremskudt færgehavn på Lolland skal jeg (...) henvise til de miljø- og sejladsmæssige udfordringer forbundet med projektet".
Sådan lyder det i et svar, som transportminister Benny Engelbrecht (S) for nylig har givet til folketingsmedlem Erling Bonnesen (V), som har stillet en række spørgsmål om projektet.
Udfordringerne, ministeren henviser til, er beskrevet i en undersøgelse, som Sund & Bælt Holding A/S fik lavet i november 2018. Den beskrev både problemer med blokering af vandgennemstrømningen i Langelandsbælt og betydelige udfordringer ved indsejlingen til færgelejet i en fremskudt havn som følge af vanskelige strømforhold. Faktisk blev de to problemer identificeret som "en betydelig usikkerhed for projektet", der går ud på at reducere afstanden mellem havnene til 8,9 kilometer.
Et nyt forslag
Modsvaret kom for nylig, da de lokale ildsjæle hos arkitektfirmaet By og Landskab præsenterede et nyt forslag til et fremskudt færgeleje, hvor en lang dæmning er afløst af et brohoved på piller, der tillader vandgennemstrømning.
Det forslag har det lokale folketingsmedlem Lennart Damsbo-Andersen (S) bragt ind til Transportministeriet, og her vil det nu blive studeret, fortæller Benny Engelbrecht.
- Når jeg har fremført, at der er udfordringer med strømforholdene, er det ikke, fordi jeg ikke forstår, der er ønsker om at forbedre infrastrukturen. Det er ikke en kritik, men en nøgtern konstatering af, at der er et meget alvorligt problem med vanskelige besejlingsforhold. Det er jeg nødt til at tage alvorligt, siger han til Folketidende og fortsætter:
- Er der alternative overvejelser, så man kan undgå det, vil jeg meget gerne kigge nøje på det. Men det vil kræve en nærmere analyse på samme niveau som den, der er lavet, siger han.
Med andre ord vil Sund & Bælt skulle lave grundige beregninger af det nye forslag. Men det vil, tilføjer ministeren, skulle drøftes i forbindelse med de kommende forhandlinger om en grøn mobilitetsplan.
Modelleringer
Hvad undersøgelserne mere præcist omfatter, får man indtryk af i et andet svar, som Benny Engelbrecht har givet til Erling Bonnesen. Svaret er forfattet af Sund & Bælt Holding A/S, som beskriver, at undersøgelsen blandt andet omfattede en modellering og en række simuleringer af strømningsforholdene i området omkring Tårs Havn, hvor det fremskudte færgeleje ville skulle placeres.
Som Sund & Bælt skriver:
"Der blev med undersøgelsen i 2018 udført indledende modelleringer af en række forskellige scenarier på et udvalgt havområde omkring de planlagte anlæg og i en typisk sommerperiode for at bestemme størrelsesorden af strømningsblokeringen og af hastighedsfeltet omkring færgehavnen samt de deraf følgende forventede påvirkninger af Natura 2000-området og Langelandsbæltet."
Undersøgelsen viste som nævnt problemer med vandgennemstrømningen og besejlingsforholdene ind til færgelejet, og Sund & Bælt fortsætter:
"Modellering af strømforholdene viste, at der vil opstå meget høje strømhastigheder lige uden for havneindsejlingen til den nye fremskudte havn, som kan forventes at repræsentere en udfordring for besejlingen. Særligt på tidspunkterne omkring højvande/lavvande viste modelresultaterne en stærk strøm lige uden for indsejlingen."
Men Sund & Bælt understreger også, at undersøgelsen i 2018 blev foretaget på et indledende niveau, hvorfor der er usikkerhed forbundet med resultaterne. Miljøforhold, strømningsblokering og besejlingsforhold vil derfor skulle undersøges nærmere i en eventuel videre undersøgelse - hvis ellers politikerne beslutter, at det skal ske.