Lyssignalet var skiftet til et reserveprogram.
MARIBO Det var en fejl i det styresystem, der håndterer trafikken i det nye lyskryds ved afkørsel 48, som i de seneste dage har ført til massiv kødannelse for især trafikken fra Vestlolland. Det oplyser Vejdirektoratet efter at have undersøgt lyssignalet.
Af ukendte grunde slukkede lyssignalet juleaften, og da det genstartede, gik det i et reserveprogram, der er tidsstyret og ikke anvendeligt til afvikling af myldretidstrafik. Det betyder, at lyskrydset har kørt i et forkert program stort set siden, det blev åbnet, hvilket Vejdirektoratet beklager.
Normalt, når Vejdirektoratet åbner et nyt lyskryds, er der en prøvedriftsperiode på 14 dage, og den bliver nu startet forfra, da krydset har kørt i det forkerte program næsten hele perioden, oplyser projektleder Bjørn Eriksen.
- Derudover er det normal procedure, at vi foretager en såkaldt trafikteknisk opfølgning for et lyssignal, hvor der kan være behov for, at grøntiderne justeres. Det er ikke altid, at trafikken arter sig som forudsat, når man projekterer et lyssignal, også selv om man forsøger at få alle forudsætninger med, forklarer han.
En sådan opfølgning kan tage flere måneder, da trafikken først skal finde et naturligt leje.
Krydset ved afkørsel 48 er et intelligent kryds. Der er opsat radarer i hver retning og etableret spoler i asfalten til registrering af cyklister. Fodgængere, der skal krydse, skal anvende trykknapper. På den måde vil krydset være styret efter den mængde trafik, der er til stede.
- Krydset vil i det normale trafikstyrede program afpasse grøntiderne til trafikmængden, forklarer Bjørn Eriksen.
Blandt avisens læsere har der også været udtrykt bekymring over længden på venstresvingsbanen mod motorvejen, som nogle har fundet for kort. Trafikken til netop denne vognbane, forventer Vejdirektoratet, vil være begrænset, når man ser bort fra den trafik, der vil være mellem Bandholm og anlægsarbejdet ved Femern, når tunnelprojektet kommer i gang.
- Svingbanen har en længde på omkring 55 meter, hvilket svarer til mere end den samlede længde af tre sættevogntog, og der kan være grønt i op til 24 sekunder, forklarer Bjørn Eriksen.