Efter politisk behandling i Lolland Kommune skal forslaget sendes til Transportministeriet
RØDBY Lolland Kommune er på vej med et forslag til en anden placering af det sydligste tilslutningsanlæg til den kommende Femern-motorvej end den, der er med i anlægsloven for Femern Bælt-projektet. I stedet for at lave et udbygget anlæg ved Ottelunde sydøst for Rødby er et forslag om at lave et tilslutningsanlæg øst for Rødby på vej til politisk behandling.
- Forslaget er tænkt som en forbedring af forbindelsen til den kommende jernbanestation ved Ladhavevej, og til Rødby, siger formanden for teknisk udvalg, Gert Mortensen.
Onsdag kommer forslaget til første politiske behandling i kommunens tekniske udvalg.
Med den kommende Femern Bælt-forbindelse forsvinder den nuværende til- og frakørsel til motorvejen i Rødbyhavn. Motorvejen rykker med tunnelen længere østpå og skal på det første stykke på land først give plads til betalingsanlægget, inden billisterne kan køre af og på.
I forbindelse med anlægsloven for tunnelen er det vedtaget, at et nyt tilslutningsanlæg skal placeres ved Ottelunde - med tilslutning til det lokale vejnet via Ottelundevej.
I Lolland Kommune er man ikke begejstret for det forslag.
- Det medfører, at tilslutningsanlægget ikke understøtter en hensigtsmæssig afvikling af den lokale trafik, og især ikke trafikken til og fra Rødby, Holeby og den nye togstation, lyder den kommunale forvaltnings vurdering overfor politikerne.
- Derudover er det kommunens overordnede vurdering, at denne udformning af tilslutningsanlægget er uhensigtsmæssig både i forhold til fremkommelighed og trafiksikkerhed, lyder vurderingen.
I mellemtiden har kommunen haft det rådgivende firma Niras til at se på en bedre løsning, og forslaget herfra er dels at bevare en del af det oprindelige forslag ved Ottelunde - men kun med til- og frakørsel mod Rødbyhavn ad den gamle motorvej. Desuden et fuldt tilslutningsanlæg ved Ringsebøllevej til betjening af både byerne og jernbanestationen.
Det kommunale forslag omfatter i øvrigt også den pendler-parkeringsplads, det oprindelige forslag ikke har med.
Efter teknisk udvalg skal også byrådet se på forslaget, inden det kan sendes til Transportministeriet "til videre behandling".