- Problemet er, at det er blevet i orden at tale ekstremt grimt, være enormt nedladende eller overdrevent grov på de sociale medier, siger.
LOLLAND For få uger siden lukkede Ekstra Bladet for sit onlinekommentarforum Nationen. Kommentarerne fra brugerne var blevet grovere og grovere, og udviklingen har også været at se på de sociale medier, hvor flere kendisser har fortalt om meget hadske beskeder og kommentarer. I Lolland Kommunes sektor for kultur og fritid er man opmærksom på problemet, og på LollandBibliotekerne vil man gerne hjælpe med at stoppe nettes grimme sprog.
Opgaven er dog langt fra enkel. Der findes ingen drejebog, som beskriver, hvordan man får dannelsen til at slå igennem på de sociale medier. Alligevel er det vigtigt at tage ansvaret, også fordi det er bibliotekets mission at fremme oplysning og dannelse.
- Det er enormt svært at finde konkrete eksempler på, hvad vi kan gøre som bibliotek, fordi det er en verdensomspændende trend, men det er enormt vigtigt at holde fast i, at bøger skal have en central rolle i samfundet, siger bibliotekschef Rasmus Stig Nielsen.
Bøger lærer os empati
Han peger på, at forskning og erfaring viser, at læsning øger empatien hos læseren.
- De får en bedre forståelse for sociale sammenhænge og forståelse af andre mennesker. Gennem bøgerne kan du forstå, at mennesker er anderledes end dig selv, at de tænker anderledes, og du får en forståelse for, hvorfor de gør det, forklarer han.
Mister borgerne først den empatiske evne, fordi bøger ikke længere spiller en rolle i deres liv, vil samfundet dø, forklarer bibliotekschefen. Uden forståelsen for andre vil landet ikke kunne hænge sammen politisk, og det samme gælder både socialt og kulturelt.
Den manglende empati kan være grunden til nettets hårde sprogbrug, mener sosuchef på LollandBibliotekerne, Helge Borum.
- En del af forklaringerne, som vi hører, er, at afsenderen ikke forstår, at der sidder et menneske på den anden side, der er ligeværd med en selv, og som har de samme følelser og behov for anerkendelse.
Kan undervise i sprogrbrug
I langt de fleste tilfælde vil disse personer aldrig tale til andre på samme måde, som de skriver. Igennem "digital dannelse" er LollandBibliotekerne med til at lære elever i 4. klasse at færdes på nettet, men det handler mere om, hvad man skal passe på.
- Men her kunne der sagtens være indlagt en dimension om, hvordan vi generelt kommunikerer med hinanden, når vi er online, mener sektorchef for Kultur, Fritid og Borgerservice i Lolland Kommune, Morten Hatorp, og fortsætter:
- Problemet er, at det er blevet i orden at tale ekstremt grimt, være enormt nedladende eller overdrevent grov på de sociale medier, men de fleste mennesker kan ellers godt navigere i, hvornår det er okay at tale på bestemte måder.
Måske handler det også om at foregå med det gode eksempel, og det vil man gerne på LollandBibliotekerne.
- Det gør vi allerede på de sociale medier, hvor vi gerne viser, at vi er mennesker af kød og blod, og det handler også om at brede det ud til biblioteket, hvor vi skal være gode værter. En god vært er selvfølgelig en, der er venlig og tager godt imod folk, men det er også en, der sætter en grænse engang imellem for, hvad der er ordentlig adfærd. Det taler vi allerede en del om med personalet, forklarer Rasmus Stig Nielsen, der ser det som målet, at biblioteket er et rum, hvor det er trygt for alle at være.
Emnet er i hvert fald alvorligt nok, for problemet er stort, og forskning har også vist, at mobning på de sociale medier er af en grovere karakter end den, man tidligere har oplevet.