cookie-og-privatlivspolitik
Jens Therkildsen har stadig en af de første skodaer, som værkstedet fik ind som forhandler. Det er en model S110LS.
Jens Therkildsen har stadig en af de første skodaer, som værkstedet fik ind som forhandler. Det er en model S110LS.
Foto: Daniel Brøns

Lollands-Posten

50 år med biler og cykler i Rødby

Ejeren af Rødby Auto-Service har i år reelt 50-års jubilæum som betalt mekaniker. Han startede hos sin far i værkstedet, der i dag er hans eget.




14. oktober 2019 kl. 06:02 Af Daniel Brøns

Annonce

Når man som 11-årig bliver bedt om at skrue sæderne ud af en bus - og får penge for det, så er man allerede godt på vej til at opdage, at det her er der en levevej i.
Og det blev der for Jens Therkildsen, der i dag ejer et af Rødbys ældste bilværksteder, som han overtog i 1988. Dengang handlede det mest om Skoda, men siden mistede værkstedet - ligesom mange andre - forhandlingen af bilmærket.

Det betyder dog ikke, at Jens Therkildsen altid har været sikker på, at han ville være mekaniker:

- Jeg har da prøvet både at arbejde i industrien - og jeg har været chauffør i en periode - men fandt hurtigt ud af, at det var sjovere at lave biler, siger mekanikeren, der i sin læretid heller ikke var på værkstedet - men i stedet på den nu lukkede "Autogaarden" i byen.


Hands-on

Jens Therkildsen er i dag 61 og den ene af to mand på værkstedet, der reparerer alle typer af biler. Og ligesom i hans fars tid er den personlige kontakt det afgørende.

- Vi har en tæt kontakt med alle stamkunderne, som ofte har fulgt os i generationer, og de fleste er glade for, at vi kan løse alle typer af opgaver, og at de kender mekanikeren personligt.

Som en del af Teknicar-samarbejdet holdes værkstedet løbende opdateret med servicekrav.

- Det betyder jo, at man kan opretholde sin garanti på bilen, så mange har opdaget, at det så er billigere og nemmere at få det ordnet lokalt, siger mekanikeren.


Også cykler

Faktisk ordner han også cykler for folk i byen - og kan godt lide det.

- Og da cykelhandleren lukkede, så var der kun os tilbage, så vi tager os af alle reparationer på cykler også, siger mekanikeren, der har fastlagt en lav pris på cykel-service.

- Cyklisterne skal jo ikke være med til at betale på afskrivningen på lifte og alt vores udstyr, så det koster kun 360 i timen, mens bilreparation koster 500, siger værkstedsejeren, der gør rigtigt meget ud af at sikre kunderne en god behandling.

- Det er altafgørende, når man skal fungerer i et lille samfund, hvor der er stor konkurrence. Umiddelbart kunne Sydlolland nok klare sig med en mekaniker mindre, så vi er alle nødt til at gøre lidt ekstra for kunderne, siger mekanikeren.


Campingliv

En sjov detalje ved Jens Therkildsen er, at han faktisk stadig bor i sit barndomshjem ved værkstedet, der er et byhus uden have. Men det passer ham fortrinligt.

- Når det er fyraften fredag, så tager konen og jeg på tur med campingvognen, så vores have er jo hele Sydsjælland, siger Jens Therkildsen, der især har et godt øje til Møn, hvor de ofte camperer, nyder naturen - og lader op til næste uge på værkstedet, der godt kan være krævende.

- Arbejdsdagen er da ofte lang, men jeg er glad for opgaverne, så det kan ikke være meget bedre, siger han.
 



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Lollands Posten":
Annonce