El elscooter af mærket "ecooter" koster 20.000 kroner, mens man kan få en benzinmodel i mærket Peugeot for 5000 mindre. Alligevel vurderer Troels Andersen i Larsson Cykler, at det er billigere at køre på el.
Man skal ikke kun se på indskøbsprisen, når man undersøger totaløkonomien i et indkøb. Det mener Troels Andersen, der arbejder i Larsson Cykler og ofte skal rådgive kunderne om valg af køretøj.
Butikken er for nylig begyndt at forhandle den smarte "ecooter", der fås i henholdsvis 30- og 45-kilometer versioner til cirka 20.000 kroner - uanset valg af model.
Men der følger mange fordele med i købet
- Der er ikke ret meget, der skal repareres på sådan en maskine. Der er ingen tændrør, der skal renses, der er færre roterende dele, der er intet kølevand, så jeg tror altså, at den bliver billigere i service og reparationer, siger Troels Andersen, der oplyser, at de i butikken kalder elscooteren for den tohjulede Tesla.
At maskinen kører 75 kilometer på en opladning er jo heller ikke nogen ulempe, for så kan man som regel køre så langt, som man har behov for - helt uden at tanke.
- Tankning af knallerten er jo ikke lige noget, man tænker koster det vilde, men det løber alligevel op i maskinens levetid. Så selv om strømmen også koster noget, så bliver totaløkonomien altså rigtig fin, når man kører på el, siger han og tilføjer, at strengere miljøkrav med tiden kan medføre, at knallerter med forbrændingsmotorer bliver dyrere i de kommende år, ligesom de grønne omstillinger også kan medføre øgede priser på brændstof:
- Og så er glæden ved at køre på et køretøj, der ikke larmer og ikke lugter altså også noget, som mange rigtigt gerne vil betale for. Det er simpelthen bare en fornøjelse at køre på den, siger han.