Andre tjenester
Vi har observeret, at du har installeret en adblocker. Vi kan derfor ikke vise dig vores annoncer. Det er vi rigtig kede af, da indtægterne fra annonceringen er med til at vi på daglig basis kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.
Vi håber derfor, at du i din adblocker, vil tillade visning af annoncer fra folketidende.dk. Selvom du tilføjer folketidende.dk, vil du stadig undgå reklamer fra andre sites.
Klik på dit adblock ikon i browseren. Tilføj domænet folketidende.dk under tilladte domæner. Næste gang du besøger os vil reklamerne kunne vises.
Tak for hjælpen og god læselyst!
Lolland-Falsters Folketidende
Test: Lollands-Posten har testet en af fremtidens elektriske kabinecykler - der jo næsten er en bil. Cityelf koster cirka 44.000 kroner og er ekstremt billig i drift.
Man skal lige vænne sig til den, inden man rigtigt kommer til at holde af den. For tager man sin første tur i en af de nye Cityelf, som Fri Bikehhop sælger i Maribo, så opdager man hurtigt den største - og måske eneste - alvorlige ulempe: For jeg suser straks ud på den smalle cykelsti ved butikken, og den er ikke særlig jævn - og har mange "bump", der ikke kan undgås på tre hjul. Men faktisk skal den udlånte 30 kilometer-udgave holde sig på cykelstien. Det er en knallert i lovens forstand - dog med den forskel, at man må være to personer i den. Det må man også i udgaven med 45 kilometer i timen. Har man intet kørekort, fås den som invalideknallert til 25 kilometer i timen - uden ret til at have passagerer med.
Men på landevejen kører den faktisk glimrende med fornuftig affjedring og kun lidt vindstøj. Og tager man en tur på bagsædet, så sidder man faktisk rimeligt til de kortere ture. Personligt ville jeg klart tage udgaven med 45 kilometer i timen - især da prisen er den samme, og man så kan køre ude på vejen med den uden risiko for bøder.
Hos Fri Bikeshop har de lige fået de nye køretøjer ind, og interessen er allerede enorm, fortæller butikkens ejer Finn Nielsen.
- Det er især pensionister, der ikke længere vil have bil, der ser en chance for at køre videre i tørvejr, men faktisk er der også god mulighed for at bruge den som bil nummer to, siger Finn Nielsen, der peger på, at to voksne faktisk fint kan være i den. Så må man dog have bagagen i skødet, erkender cykelhandleren.
- Men til prisen er der ikke så meget at betænke sig på, hvis man har behovet. Vælger man den i stedet for en almindelig bil, så sparer man en hulens masse penge i de 20 måneder, som man betaler af på den. Og bagefter er der stadig masser af værdi i den, da den jo ikke har sliddele som en bil og ikke har et stel, der kan ruste.
Fordele: Økonomisk, accelererer hurtigt, god på vejen. Billige reservedele.
Ulemper: Lav fart på cykelstien. Ved to personer ingen bagageplads.
Tekniske fakta: Pris: ca. 44.000 kr inkl. levering; Rækkevidde: ca. 70 km; Effekt: 2000 watt; Koster cirka 5 kroner i strøm for en fuld opladning. Er udstyret med blandt andet el-sideruder, radio med bluetooth og bak-kamera.
KOMMENTARER