Årets Cepos-analyse af skolernes præstationer giver et lille minus til Lolland. I analysen gennemgås, hvor meget skolerne præsterer i forhold til, hvad der forventes i forhold til elevernes sociale baggrund i skoleåret 2018/19.
Eleverne i skolerne i Lolland Kommune præsterer 0,1 karakter dårligere, end de burde, når man tager sociale faktorer i betragtning.
Analysen viser, at visse privatskoler og efterskoler i kommunerne er med til at presse gennemsnittet ned eller op. Borup Privatskole i Køge ligger eksempelvs over alle andre i Danmark og trækker Køge Kommune op, mens Nysted Efterskole er dårligst i Danmark - og trækker Guldborgsund ned.
Den såkaldte "undervisningseffekt" er noget forskellig skolerne imellem på Lolland. Privatskolen Nakskov ligger i top med et plus på 0,4, mens Sankt Birgitta Skole ligger lige efter med plus 0,3. Distriktskolen Øst ligger ret dårligt med et minus på 0,3, mens Stenoskolen ligger på minus 0,4. Halstedhus Efterskole har minus 0.6. Reventlow Lilleskole er i minus 0,7. Bindernes Efterskole tager bunden med minus 1,1.
Analysen fra Cepos kan det være lidt vanskelig at gennemskue i forhold til Distriktskole Vest - muligvis fordi der er flere afdelinger. Her varierer resultatet fra minus 0,2 til plus 0,2.