Er DSB mon ved at lukke ruten mellem Rødbyhavn og København indtil Femern åbner? Brugeroplevelser fra påsketrafikken tyder på det.
Forleden mødte jeg to turister fra Fårevejle, der i påsken havde valgt at tage den lange tur til Berlin via København og Hamborg med toget. Sikke en fejltagelse. Da de ankom til København, fik de to rejsende de allersidste pladser i togbussen til Rødbyhavn, mens otte passagerer måtte blive tilbage og vente til næste bus to timer senere.
Var det sket for gæsterne fra Fårevejle, ville de ikke kunne bruge deres reservationer ned gennem Tyskland - og togbilletten ville i princippet være tabt. De havde booket billetten fra Rødbyhavn - og var således ikke mødt op til deres afgang. Da de rejste hjem, var der kun lige akkurat pladser nok til de rejsende.
Lige så slemt var det i øvrigt, at de to rejsende fortalte, at der ingen automat var til at tjekke ud på i Rødbyhavn, så de nu kan se frem til en strafafgift.
Og man kan kun undre sig. Hvorfor sætter DSB ikke rigeligt med busser ind, så man er 100 procent sikker på, at folk ikke går glip af deres forbindelse? Eller hvis det er umuligt: Hvorfor indfører man ikke et reservationssystem til bussen? Gider man bare ikke, fordi det i virkeligheden er planen, at nedlukke forbindelsen, indtil Femern-tunnelen kan indvies - og så overlade en del af kunderne til Flixbus, der har en sammenhængende rute med mulig pladsreservation hele vejen?
Efter en snak med de rejsende, var der i øvrige endnu mere inspiration til DSB at hente. For de var blevet temmelig overraskede over den gode service, der findes på Deutche Bahn. Mens de sad i toget mod Hamborg, fortalte deres smartphone, at toget var 11 minutter forsinket, men at det var besluttet, at toget mod Berlin ville vente - altså ingen panik.
En anden smart finesse på Deutsche Ban var i øvrigt, at passagererne på deres mobil kunne tjekke ind på deres pladser, hvorefter togpersonalet automatisk fik besked på deres kontrol-terminal. Så kunne de rejsende lægge sig til at sove, uden at blive forstyrret af billettering.
Der er bestemt rum til forbedringer hos DSB. Og i forhold til forbindelsen til Hamborg, så burde DSB snart tone rent flag om, hvorvidt de har tænkt sig at nedlukke forbindelsen mellem København og Hamborg via Rødbyhavn, når den nye køreplan kommer 15. december. Noget kunne tyde på det, da der ikke ydes en service, som man kan bruge alligevel.
Foreløbig må man fraråde ruten for alle, der ikke selv kan transportere sig til Rødbyhavn, indtil der som minimum bliver sikkerhed for, at man kan komme med de tilsluttende busser.
(Historien har været bragt som leder i Lollands-Posten uge 18)