cookie-og-privatlivspolitik
Er der brugt ressourcer på at sætte avisen op - og redigere - så bruges der også tid på at sikre kvaliteten og troværdigheden.
Er der brugt ressourcer på at sætte avisen op - og redigere - så bruges der også tid på at sikre kvaliteten og troværdigheden.
Foto: Anders Knudsen

Lollands-Posten

Trykte annoncer virker

Nogle erhvervsdrivende undrer sig stadig over, at det giver mere værdi at annoncere på tryk end på facebook. Men private erfaringer viser, at annoncer i avisen giver rigtigt meget værdi tilbage.




04. marts 2019 kl. 12:18 Af Daniel Brøns

Annonce

I en tid hvor alle - såvel private som erhvervsdrivende - er på facebook, så luner det alligevel hver gang man hører, at annoncen i ugeavisen giver flere kunder end annoncer på de digitale medier. Så sent som i tirsdags mødte jeg igen en lokal håndværker, der til hans egen overraskelse måtte erkende, at hans annonce i avisen giver langt flere kunder end den konsulent, som han har tilknyttet til at opdatere hans facebook-omtaler og facebook-annoncer.

Og endnu engang må jeg tilstå, at jeg blev overrasket over hans overraskelse. For selv er min erfaring fuldstændig den samme. Da jeg skulle udleje et værelse i min bolig, gav facebook ingen henvendelser. Og online-bureauerne på nettet krævede store provisioner.

- Den Blå Avis gav en enkelt henvendelse. Men så smed jeg en annonce i ugeavisen til 200 kroner, og pludselig havde jeg elleve henvendelser – heraf tre rigtigt gode. Det samme gjaldt, da jeg søgte lejlighed.

På nettet var der mest bolighajer, der krævede 5-7000 om ugen, men pludselig gav annoncen en meget bedre lejlighed hos en fair udlejer til 4000 kroner om måneden. 250 kroner investeret, og 24.000 kroner sparet om året.

Og hvorfor er det så, at ugeavisen virker? Egentlig handler det vel først og fremmest om at kunne tælle. Hvor mange aviser ryger ind i postkasserne – og hvor mange annoncer suser over skærmen. Og så er der lige spørgsmålet om, hvilken form for kontakt, man får ud af sin investering.

Tæller man bare en eksponering til et menneske, der sidder og scroller hen over en masse indhold af blandet kvalitet - eller tæller man mennesker, der sidder med kaffen ved køkkenbordet og studerer deres ugeavis.

En ugeavis, der kan læses af alle i nærheden, og med artikler og annoncer, som man klipper ud og hænger op på køleskabet eller giver til en ven, der har brug for informationen. Det bliver bare aldrig det samme som de oceaner af bogstaver, der ligger og roder i maven på en computer.

Personligt synes jeg også, at der er en større troværdighed ved, at nogen har valgt at starte en trykkemaskine for at bringe netop dette stykke tekst. For når der er investeret, skal der også være en vis kvalitet. På nettet kan man skrive hvad som helst – helt gratis – og derfor drukner man ofte i information, der i bedste fald bare er af dårlig kvalitet – og i værste fald decideret ”fake news”.

En omtale i en avis betyder derimod, at informationen har været omkring professionelle, der ikke vil bringe hvad som helst, Så tak fordi du bruger det medie, der samler dit lokalområde - og samtidig det medie, der virker bedst - din trykte ugeavis.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Annonce i kategorien "Lollands Posten":
Annonce