Den milde vinter betyder sammen med generel optimisme i turistindustrien, at der planlægges med en tidligere sæsonstart i år. Har man først opdaget Lolland, så kommer man igen og igen - og attraktionerne bliver flere og flere for øjeblikket, fortæller turistchef Marie Louise Friderichsen, Lolland Turistråd.
- Vidste du egentlig, at "Dodekalitten" er den mest besøgte attraktion på alle "Visit" hjemmesiderne i Danmark, og at det er blevet udnævnt til et "must see" monument af Lonely Planet.
Spørgsmålet kommer fra turistchef Marie Louise Friderichsen, Lolland Turistråd, der for øjeblikket er godt i gang med at planlægge sæsonen for 2019. Og hun venter klart en kraftig fremgang i besøgstallet - ikke mindst takket være den massive udvikling af turismen for tiden. Ud over Dodekalitten er der også andre nye og aktuelle attraktioner, som tiltrækker mange. Heriblandt Knuthenborgs nye dinosaurskov med den nye kæmpedinosaur, Middelaldercenteret med en ny oplevelsesattraktion, Kunstmuseet Fuglsang - og så er der jo også Lalandia og alle de mange naturområder, der tiltrækker turisterne fra nær og fjern. Som et godt eksempel på interessen tiltrak visit-siden 2,5 mio. sidevisninger i 2018 mod 1,6 mio. året forinden.
Booker sent
Det kan være svært at forudsige præcis, hvordan turistsæsonen kommer til at blive, og det skyldes især, at de fleste booker deres ferie meget sent. Og så findes der ikke data på overnatningssteder med mindre end 40 sengepladser - og er man sommerhusejer, så indberetter man jo ikke egne ophold. Endelig er overnatning i Airbnb ikke med i statistikkerne, , oplyser turistchefen, der dog ikke er i tvivl om, at den aktuelle vækst vil fortsætte.
- Vi planlægger med øget turisme igen i år og regner også med, at sæsonen starter tidligere i år, så lige nu overvejer vi at lade vægterne i Maribo starte op tidligere på året, siger hun og fortæller, at man derfor kan vente at se vægtere i gadebilledet allerede primo juni. Desuden er det planen at lave flere af rundvisningerne på tysk, så det udenlandske publikum også tilgodeses. Udenfor sæsonen besøger mange turister desuden området på kortere ferier. Ser man bort fra Lalandia og Knuthenborg er det især gæster på omkring de 50 og opefter, der tager på miniferie, og de kommer især for kulturen og naturen.
Kapacitetsproblemer
- Får vi igen en god sommer med masser af sol, bliver den største udfordring derfor først og fremmest kapaciteten. Kun 16 procent af sommerhusene udlejes, og det medfører typisk, at der er fuldt booket på Lolland i det meste af juli, fortæller Marie Louise Frederiksen, der også oplyser, at succesen giver kapacitetsproblemer på eksempelvis Postbåden og Anemonen, der i perioder har været fuldt booket i 2018.
- Heldigvis er det jo et positivt problem, og jeg tænker, at kapaciteten også udvides i takt med, at det bliver mere attraktivt at udleje sit sommerhus, og flere udbyder værelser med Airbnb, siger hun.
Der er dog stadig langt til, at Lolland helt bliver som det nye Bornholm, som hun selv ser som ambitionen
- En undersøgelse lavet af rederiet "Færgen" i 2016 viste, at 26 procent ville vælge Bornholm, hvis de skulle på ferie i morgen. Tre procent ville vælge Lolland. Men jeg tror, at det tal er meget højere i dag, og vi kan komme meget højere op, hvis vi fortsætter det gode arbejde med at udvikle destinationen med masser af events og gode oplevelser, siger hun.