Annonce
Ugeavisen Lolland

Ugeavis-fusion i 2020

Der bliver fortsat lavet ugeaviser fra kontoret i Maribo. Men navnet bliver et andet. Foto: Daniel Brøns

Markant fald i annonceindtægter får Folketidende Gruppen til at fusionere ugeaviserne på Lolland til én stor avis med et oplag på 30.000.

Annoncemarkedet i Danmark er under voldsom og hurtig forandring. Tech-giganter som Facebook og Google sidder på nærved 60 procent af det samlede annoncemarked i Danmark, og det koster hos de regionale mediehuse.

- Vi har i 2019 haft et tab på annonceindtægter på vores ugeaviser og dagbladet - på omkring 10 procent. Det medfører økonomiske udfordringer, som vi skal forholde os til, fortæller Folketidende Gruppens administrerende direktør, Jan Holmboe, der uddyber, at mediehuset fortsat ser det som en nødvendig opgave for mediehuset at dække landsdelen med ugeaviser. Derfor fusioneres LollandsPosten og ExtraPosten i et nyt koncept, der præsenteres i det nye år. På sigt er målet at udgive to store ugeaviser på Lolland-Falster: Ugeavisen Lolland og Ugeavisen Guldborgsund.

- Der er tale om nye spændende produkter, som vi har store forventninger til, og som handelsstandsforeningerne er positive overfor, siger direktøren, der ser det som vigtigt, at samspillet mellem ugeaviserne og Folketidende bliver bevaret og udbygget med solid løsningsorienteret journalistik, som fremmer udviklingen i lokalområdet.

Bladchef for Ugeavisen Lolland bliver Søren Navne, der i dag er Extrapostens bladchef. Han siger:

- Vi skal skabe en ugeavis, der favner hele Lolland Kommune og de tilstødende postnumre. Det skal også afspejle sig i journalistikken, hvor vi gerne vil tage nogle kampe for området i et naturligt samspil med dagbladet, siger Søren Navne, der også ser for sig, at der i ugeavisjournalistikken kan bringes flere personlige historier om folk i landsdelen.

Han oplyser, at den nye ugeavis ikke bliver sektionsopdelt.

- Vi vil gerne have at læserne bladrer hele avisen igennem, så derfor bliver annoncer og redaktionelt stof ikke sektionsopdelt efter geografi, fortæller han og understreger, at redaktion og medierådgivere fortsat vil være til stede i både Nakskov og Maribo.

For annoncørerne vil det, ifølge Søren Navne, betyde, at de får et 30 procent større oplag at glæde sig over. Ugeavisen Lolland vil blive udgivet med et oplag på tæt ved 30.000.

  • Der bliver fortsat lavet ugeaviser fra kontoret i Maribo. Men navnet bliver et andet. Foto: Daniel Brøns
Annonce
Annonce
Annonce
Guldborgsund

Efter flere forsinkelser: 30 millioner dyrt projekt kan endelig begynde

112

Bil i brand på motorvejen

Sport

NFC klar til påskekamp: Højmark står til startplads mod sin tidligere klub

Indland

Skatteminister vil ændre regler efter sag om forkerte boligskatter

Sport

Triumf i Silkeborg - perfekt slutspilsstart for NFH

Sport

Team Sydhavsøerne kan runde flest indtjente point i 11 sæsoner

Lolland

Askø-beboere fik besøg fra Christiansborg i færgesag: - Dejligt at nogen gider lytte til os

Sport

Cheftræner efter slutspilssejr: - Det var en mental svær opgave

Guldborgsund

Konkursramt tøjbutik er forvandlet til helsecafé

Indland

Det Sydfynske Øhav kommer på anerkendt Unesco-liste

112

Politiet med klar opfordring: Aftal det på forhånd

112

Tidligere drabsdømt tilstår drab på medpatient i Skejby

Lolland

Efter voldsom brand: Militærmuseum genopstår

Sport

Skifteret giver NFC-konkurrents ejer frist til at komme med redningsplan

Lokal nyt

Venstre vil forlænge grænsekontrollem

Annonce
Annonce
Guldborgsund

Nu skal pengene findes: Besparelser for 16 millioner kroner sendes i høring

112

Hundredvis blitzet - en kørte 147 km/t

Indland

Over 800 butikker vil donere overskudsmad i påsken

Lolland

Engang var den Danmarks bedste Aldi: Nu åbner den snart som Rema 1000

Lolland

Kæmpe kovending: Alligevel flertal for omfartsvej

Guldborgsund

Revyen solgte ud: - Nu skal vi lige komme os over chokket

Vejret

Lavtryk og regn besøger Danmark i påskedagene