Markant fald i annonceindtægter får Folketidende Gruppen til at fusionere ugeaviserne på Lolland til én stor avis med et oplag på 30.000.
Annoncemarkedet i Danmark er under voldsom og hurtig forandring. Tech-giganter som Facebook og Google sidder på nærved 60 procent af det samlede annoncemarked i Danmark, og det koster hos de regionale mediehuse.
- Vi har i 2019 haft et tab på annonceindtægter på vores ugeaviser og dagbladet - på omkring 10 procent. Det medfører økonomiske udfordringer, som vi skal forholde os til, fortæller Folketidende Gruppens administrerende direktør, Jan Holmboe, der uddyber, at mediehuset fortsat ser det som en nødvendig opgave for mediehuset at dække landsdelen med ugeaviser. Derfor fusioneres LollandsPosten og ExtraPosten i et nyt koncept, der præsenteres i det nye år. På sigt er målet at udgive to store ugeaviser på Lolland-Falster: Ugeavisen Lolland og Ugeavisen Guldborgsund.
- Der er tale om nye spændende produkter, som vi har store forventninger til, og som handelsstandsforeningerne er positive overfor, siger direktøren, der ser det som vigtigt, at samspillet mellem ugeaviserne og Folketidende bliver bevaret og udbygget med solid løsningsorienteret journalistik, som fremmer udviklingen i lokalområdet.
Bladchef for Ugeavisen Lolland bliver Søren Navne, der i dag er Extrapostens bladchef. Han siger:
- Vi skal skabe en ugeavis, der favner hele Lolland Kommune og de tilstødende postnumre. Det skal også afspejle sig i journalistikken, hvor vi gerne vil tage nogle kampe for området i et naturligt samspil med dagbladet, siger Søren Navne, der også ser for sig, at der i ugeavisjournalistikken kan bringes flere personlige historier om folk i landsdelen.
Han oplyser, at den nye ugeavis ikke bliver sektionsopdelt.
- Vi vil gerne have at læserne bladrer hele avisen igennem, så derfor bliver annoncer og redaktionelt stof ikke sektionsopdelt efter geografi, fortæller han og understreger, at redaktion og medierådgivere fortsat vil være til stede i både Nakskov og Maribo.
For annoncørerne vil det, ifølge Søren Navne, betyde, at de får et 30 procent større oplag at glæde sig over. Ugeavisen Lolland vil blive udgivet med et oplag på tæt ved 30.000.