cookie-og-privatlivspolitik

Foto: PR

Motor

BMW X3 SUV bliver nu helt elektrisk

En ny udgave er klar.




17. juli 2020 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Interessen har været stor, siden BMW i 2018 præsenterede en elektrisificeret konceptbil af SUV X3, men nu er den her i en produktionsklar udgave.

IX3 hedder den og bliver BMWs første SUV-model, der kan fås med både benzin- dieselmotor, plug-in hybrid og nu i en eludgave.

IX3 er den første model med BMWs femte generation elektriske drivlinje og får en rækkevidde på op til 460 kilometer (WLTP) fra et batteri med en bruttokapacitet på 80 kWh.

Ladekapaciteten på 150 kW DC/11 kW AC gør, at man ved hurtigladning på 150 kW kan nå 80 procent opladning på kun 34 minutter.
Et ”ladestop” på 10 minutter giver dermed omkring 100 kilometer ekstra rækkevidde. Ved 11 kW ladning, fuldlades batteriet fra 0-100 procent på 7,5 time.

Præstationerne er 0-100 km/t på 6,8 sekunder og topfarten 180 km/t .
På samme måde som elbilen BMW i3, kan også BMW iX3 køres med den effektive ”one pedal feeling”, hvor speederen bruge til både acceleration og bremse.

Som en række andre nye BMW modeller, kan BMW iX3 ligeledes opdateres trådløst (”over-the-air”). Det åbner for muligheden for at købe nyt udstyr og tjenester selv efter, at bilen er leveret.

Opdateringen kan ske på to måder: Enten ved direkte download via bilens integrerede SIM-kort, eller gennem en smartphone og BMW Connected appen.

Proportionerne er de samme som X3, men iX3 skiller sig ud med designelementer, som både optimerer luftmodstanden og giver modellen sit eget udtryk.

Den lukkede kølergrill, lodrette luftindtag foran samt luftindtagene bag forhjulene er detaljer, som er eksklusive på iX3.

Interiøret ligner i høj grad det, som kendes fra de andre i X3-familien. I iX3 er logoet på rattet, gearstangen, start/stop-knappen og enkelte andre elementer omkranset af den karakteristiske blå BMW i-farve.

Serieproduktionen af BMW iX3, der kan fås i to udstyrsvarianter, Charged og Charged Plus, starter senere på sommeren.
Lanceringen vil først ske i Kina, og derefter udvalgte europæiske lande, herunder Danmark, som får sine første biler leveret i starten af 2021.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: BUPL SYDØST

BUPL: Stop den onde SFO-spiral 10. august 2020 kl. 14.48

AF: JOHN WENNERWALD

Mundbind i flextrafik 09. august 2020 kl. 21.38

AF: HANS JØRGEN JØRGENSEN

Torvet i Nykøbing 08. august 2020 kl. 14.22

AF: JOHN WENNERWALD

God bedring til Prinsen 02. august 2020 kl. 21.26

AF: JOHN WENNERWALD

Forebyg højresvingsulykker 27. juli 2020 kl. 00.27

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

Hvilke tal skal vurdere os 26. juli 2020 kl. 14.19
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce