Selv om antallet af nye elbiler på vejene steg i 2018 bør der komme mange flere på vejene i 2019. Til gengæld fik hybridbiler et flot år salgsmæssigt, viser årsopgørelsen for solgte biler.
1.545 nye elbiler ud at køre i 2018. Det er dobbelt så højt som de knap 700 i 2017, men stadig et meget lavt antal i forhold til konventionelle biler, og sammenligner vi os med andre Europæiske lande er det overordentligt lavt.
Det kan skyldes, at der ofte er usikkerhed forbundet med afgifterne på elbiler, da det diskuteres stort set hver år, og det skaber usikkerhed hos forbrugerne - og i branchen.
- 2018 blev et ganske fint år for elbilerne holdt op mod året før, men vi mener stadig, at der er lang vej endnu. Vi håber dog, at den politiske aftale, der netop er landet her inden jul, giver ro de næste par år, så både forbrugerne og branchen tør satse mere på de grønne biler, siger Gunni Mikkelsen, der er direktør ved De Danske Bilimportører.
Plug-in hybridbiler eller opladningshybrider, som de også kaldes, har haft et bedr år rent salgsmæssigt. Generelt blev det til 3.128 nye biler blev det til i 2018.
Sammenlignet med blot 620 biler året før, er der tale om en markant vækst. Men der bør komme mange flere på vejene af dem på vejene de kommende år, hvis vi skal nå regeringens ambitiøse målsætninger, vurderer De Danske Bilimportører.
Flere biler på vej
Optimismen er dog på plads, for med en lang række nylanceringer i 2019 af elbiler, som har længere rækkevidde er interessen for elbilerne blevet styrket markant. Det mærker man også hos de enkelte bilimportører, hvor der allerede er ventelister på flere af de kommende elbiler som Hyundai kona Electric og Kia E-Niro.
- Der er en stigende interesse for elbilerne, ligesom der kommer mange flere typer af elbiler i forskellige størrelser her i 2019. Og så håber vi, at der engang på den anden side af et valg, vil være bred opbakning til at sikre langsigtede og stabile rammevilkår for bilerne - måske en 2030-plan, uddyber Gunni Mikkelsen.
Hos De Danske Bilimportører hilser man udviklingen mod mere klimavenlige biler velkommen.
- Det er tydeligt, at flere danskere har haft lyst til at prøve kræfter med opladningshybrider i '18. Vi tror på teknologien som en fornuftig trædesten på vejen mod de rene elbiler, da frygten for at løbe tør for strøm ikke eksisterer, men samtidig kan man øve sig i el-teknologien og blive mere fortrolig med den. Det er altså en teknologitype, der passer til manges mobilitetsbehov i hverdagen, fortæller direktør hos De Danske Bilimportører, Gunni Mikkelsen.
De almindelige hybridbiler, der ikke kan oplades, har også solgt ganske flot i 2018, hvor det blev til 8.716 holdt op mod de 7.004 året før
. Hybridbilerne er kendetegnet ved at være meget brændstoføkonomiske, men de kan - m-dsat plug-in hybriderne - ikke køre mange kilometer på el, da de ikke kan oplades.