Den længe ventede rapport med anbefalinger til et nyt afgiftssystem for el-biler har fået mange kommentarer med på vejen.
FDM hilser Bilkommissionens anbefalinger til, hvordan udbredelse af lav- og nulemissionsbiler kan fremmes velkommen, men afviser, at omlægningen af afgifterne må gøre det dyrere at være bilejer.
Bilkommissionens opdrag har dog haft flere indbyggede benspænd. For eksempel at en omlægning ikke må koste statskassen noget. Det afspejler sig derfor i kommissionens forskellige anbefalinger. Men den grønne omstilling er en samfundsopgave, som forsinkes og besværliggøres af, at man vil opretholde overbeskatningen af de danske bilister, mener FDM.
- Vi hilser Bilkommissionens rapport velkommen. Det er tiltrængt, at man tager fat på en større og langsigtet omlægning af de danske bilafgifter, der er blandt verdens allerhøjeste. Der er dog flere af kommissionens anbefalinger, FDM mener er problematiske, siger administerende direktør i FDM, Thomas Møller Thomsen.
- FDM havde gerne set, at Bilkommissionen i højere grad havde vægtet bilens tekniske egenskaber. I stedet har man valgt at fastholde en værdibaseret beskatning, der primært tager udgangspunkt i, hvad bilen koster. Problemet med den værdibaserede registreringsafgift er, at den modarbejder ny og dyrere teknologi som for eksempel lav- og nulemissionsbiler.
- FDM havde hellere set en model, hvor registreringsafgiften for nye lav- og nulemissionsbiler fjernes og erstattes af en årlig, teknisk afgift baseret på bilens energieffektivitet og vægt. Afgiften bør herefter indfases i takt med, at bilerne kommer ned i pris, hvilket formodentligt vil ske frem mod 2030.
- Bilkommissionen lægger op til, at også nuværende bilejere kan se frem til en ekstraregning på op mod 5.900 kroner årligt. Det mener vi er skævt og urimeligt, og det vil ramme almindelige danskere hårdt. De miljøøkonomiske vismænd har da også flere gange påpeget, at de danske bilister er overbeskattede, tilføjer han.
- Bilisterne har igennem de høje danske bilafgifter allerede betalt mere end rigeligt for at køre på de danske veje. Derfor er FDM også modstander af den vejskat på 1.000 kroner årligt, som Bilkommissionen lægger op til, og som vil ramme alle bilejere.
-Set med samfundsøkonomiske briller vil det give endnu højere mobilitetsomkostninger, der leder til lavere arbejdsudbud og i sidste ende lavere økonomisk udvikling i Danmark. FDM har intet imod kørselsafgifter, men de skal erstatte de eksisterende afgifter – ikke bare lægges oven på, slutter Thomas Møller Thomsen.
Planen lider af tunnelsyn
Den længe ventede rapport med anbefalinger til et nyt afgiftssystem for el-biler har fået mange kommentarer med på vejen.
EWIIs administrerende direktør, Lars Bonderup Bjørn, kalder planen isoleret set god, men mener, at den lider af tunnelsyn.
- Det er positivt, at det bliver belyst, hvad det kræver at omlægge afgifterne for at fremme elbilerne. Men vi mangler en overordnet plan for infrastrukturen, der skal understøtte blandt andet el-biler, men også andre elektriske hverdagsløsninger, som varmepumper og produktionsfaciliteter, lyder kritikken fra direktøren.
Han savner, at politikerne tænker elbilerne ind som en del af samfundet, og planlægger ud fra det.
- I dag har vi jo en hel infrastruktur bygget op om, at vi bruger benzin- og dieselbiler. Der ligger tankstationer langs enhver motorvej, og er du ved at løbe tør, kan du hurtigt finde den nærmeste stander, du kan tanke på, siger han.
Det skal der også være for el-bilerne, mener han, men forskellen her er, at det ikke er ladestanderne i sig selv, der udgør infrastrukturen. Det er det el-net, som ladestanderne trækker på, der skal kunne holde til at tanke de mange el-biler op.
Når der bliver bygget mange ladestandere, belaster det el-nettet under dem.
- Det skal elnettet under hver enkelt ladestander kunne håndtere, og derfor skal el-nettet gennemgåes og udbygges, de steder, slutter han.