Det bliver stadigt mere populært at have adgang til en hel flåde af biler via abonnement, viser nye tal fra virksomheden Dribe, som netop tilbyder bil på abonnement.
Der findes mange urolige sjæle, som straks efter at de har fået ny bil, allerede drømmer om den næste. Det fik i februar virksomheden Dribe til at nytænke konceptet om, hvordan man har adgang til sin bil.
Gennem Dribe er det nemlig muligt at vælge bil på abonnement frem for køb eller leasing, som ofte er forbundet med en stor udbetaling, lang bindingsperiode eller risiko for værditab.
Fra mikrobiler til sportsvogne
Fremgangsmåden har da også betydet at danskerne er begyndt at opdage konceptet, og det er så småt begyndt at sprede sig. Som medlem af Dribe får man adgang til en 'garage' fyldt med nye biler fra Volkswagen, Audi, Skoda, Seat - og Porsche.
Al administration af medlemskabet samt booking og betaling foregår via en app. Bindingsperioden på den enkelte bil er begrænset til 30 dage, og det giver således medlemmet mulighed for at skifte bil efter behov og pengepung.
Priserne ligger fra 3.399 kroner pr. måned for en bil i en måned. Derudover er der mulighed for at leje biler eller motorcykler til en særlig lejlighed - det kan være en Audi q7 til 899 kroner pr. dag eller en Porsche 911 til 2.995 kroner pr dag. Lige nu er omkring 2.000 danskere en del af konceptet.
- Det er dejligt at se, at så mange danskere har taget godt imod konceptet. Tendensen er tydelig: Færre bilister ønsker at eje deres egen bil. De vil i stedet have netop den transport, der opfylder deres behov nu og her. Den tendens vil fortsætte, og derfor er vi sikre på, at Dribe har et kæmpe potentiale«, siger Lars Eegholm, adm. direktør i Dribe.
Vil runde 5.000 medlemmer i 2019
Dribes lovende start i Danmark betyder, at virksomheden har sat sig nogle ambitiøse målsætninger. Blandt andet vil man mere end fordoble sit medlemstal til 5.000 medlemmer i 2019.
- Vi har en målsætning om, at endnu flere danskere skal have bil på en ny måde. Hele vores koncept er digitaliseret, og det gør vores forretningsmodel ekstremt skalerbar, så vi er gearet til at tage mange medlemmer ind hurtigt. Det gør også, at vores løsning nemt kan udvides til nye markeder, og derfor har vi også allerede nu kig på at brede Dribe-konceptet ud i flere danske byer og ud over Danmarks grænser, fortæller Lars Eegholm.
Som Dribe-medlem har du altid adgang til de nyeste biler, og der kommer hele tiden nye til, og det er muligt, fordi man er en del af Semler-koncernen, som blandt andet importerer Skoda, Porsche, VW og Seat i Danmark.
- Vi er ikke i tvivl om, at vi har skabt fremtidens måde at have bil på - en fremtid som nok i virkeligheden kun ligger to-tre år forude, fastslår direktøren.
Et medlemskab koster 499 kroner for 30 dage, og derudover betaler du en fast pris for den bil, du vælger, som afhænger af bilmærke og -model.