Branchemagasinet Automotive News har samlet de oplysninger, der er kommet fra forskellige bilproducenter, og det er dramatisk læsning.
Mange syge på grund af Covid 19-sygdommen og vanskeligheder med transport og underleverandører, får nu bilindustrien til at stoppe produktionen af nye biler.
Branchemagasinet Automotive News har samlet de oplysninger, der er kommet fra forskellige bilproducenter, og det er dramatisk læsning.
Mange producenter vælger at lukke deres fabrikker for at få stoppet spredningen af virusset, mens andre bliver tvunget til at stoppe produktionen på grund af problemer med at få komponenter fra underleverandørerne frem.
Læs her hvordan situationen for de forskellige mærker.
Tyskland: Ford er blevet tvunget til at gå fra to til et skift på fabrikken i Saarlouis, hvor omkring tusind mennesker pendler dagligt fra Frankrig. En lukket grænse kan blive et problem for Ford. På den anden side ser Fords fabrik i Köln ud til at kunne køre relativt normalt.
Opel har i Rüsselsheim bedt hundreder ansatte at arbejde hjemmefra, men PSA-ejede Opel har dog beordret lukning af faciliteter i landet i et par uger.
Volkswagen har sendt folk hjem fra faciliteter med mange inficerede, men arbejdet i flere fabrikker er ikke blevet påvirket.
Frankrig: PSA-faciliteterne i Mulhouse, Hordain, Sochaux og Rennes. Renault forsøger at holde maskinerne i gang, men lader dem køre i et langsommere tempo.
Renaults fabrik i Flins er lukket på grund af problemer med leverancer fra underleverandører.
Italien: Fiat/Chrysler har besluttet at lukke alle sine faciliteter i mindst et par uger. Ferrari og Lamborghini har låst dørene til fabrikkerne i hårdt ramte Bologna.
Bremseproducenten Brembo, som leverer bremsesystemer til biler over hele verden, har lukket sine fire fabrikker, og underleverandør Magneti Marelli vil stoppe produktionen i mindst tre dage.
Spanien: VW har sat produktionen ned på sin Pamplona-fabrik , hvor Polo og T-Cross samles.
Ford har lukket sin fabrik i Valencia, Seat har problemer med leverancer til sin store fabrik uden for Barcelona og frygter et stop på mindst seks uger.
Renault blev tvunget til at lukke sine anlæg i Palencia og Valladolid også på grund af mangel på dele.
Nissan blev tvunget til at lukke sine to fabrikker i Barcelona på grund af mangel på hjul fra en lukket leverandør.
PSA-gruppen planlægger at lukke sine faciliteter i Madrid, Vigo og Zaragoza.
Slovakiet: Her er fabrikkerne er hovedsageligt påvirket af mangel på dele.
VW har stoppet produktionen Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg og Audi Q7 i Bratislava. Anlægget bygger også VW up!, Skoda Citigo og Seat Mii samt aksler og dele til Bentley Bentayga.
Jaguar-Land Rover har formået at holde sine fabrikker i drift i landet.
PSA-gruppens beslutning om at lukke alle fabrikker i Europa i et par uger i marts påvirker anlægget i Trnava.
Tjekkiet: Fagforeningerne har krævet en 14-dages karantæne for arbejderne i Skodas og Hyundais fabrikker i landet. Dette betyder et totalstop i produktionen.
Portugal: VW har reduceret sin produktion uden for Lissabon med 16 procent.
PSA-gruppens beslutning om at lukke alle fabrikker i Europa i et par uger i marts påvirker anlægget i Mangualde.
Polen: Fiat har lukket sin fabrik i Tychy i et par uger, håber at kunne åbne igen i begyndelsen af april. PSA-gruppen har lukket Gliwice-anlægget.
Sverige: Volvo køres som sædvanligt, men hvis underleverandører som Brembo lukker i lang tid, vil der være problemer med at bygge biler med et bestemt udstyr.
Storbritanien: PSA-gruppen har lukket sine faciliteter i Ellesmere Port og Luton.
Serbien: Her har Fiat valgt at lukke sin fabrik i Kragujevac i løbet af anden halvdel af marts.
Belgien: Ligesom i Sverige har Volvo Cars været i stand til at holde sin fabrik i Gent i gang.