cookie-og-privatlivspolitik
Den økonomiske fordel ved at køre elbil kan hurtigt ændre sig
Den økonomiske fordel ved at køre elbil kan hurtigt ændre sig
Foto: VW

Motor

Billigst at køre elbil, endnu!

Ifølge FDMs beregninger koster det i gennemsnit 3,58 kroner pr. kilometer at holde en elbil til 300.000 kroner kørende over fem år og 100.000 kilometer. Det er noget billigere end for benzinbiler i samme prisklasse




23. januar 2020 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Politikere står i kø for at overbevise os om, at vi skal købe elbiler for at fremme den grønne omstilling.

Det er der god mening i, men når det kommer til økonomien ved at køre på strøm, er der en del usikkerhed om elbilen. Det viser FDMs store bilbudget 2020.
"Som vores beregninger viser, kan det økonomisk være en god idé at køre elbil lige nu, men det kan dog hurtigt ændre sig. For allerede fra næste år står afgifterne til at stige markant, og i 2022 udløber elbilernes delvise fritagelse fra elafgiften. Begge dele vil gøre det meget dyrere at køre elbil. Derfor efterlyser FDM en langsigtet løsning på afgiftsspørgsmålet, hvis ikke salget af elbiler skal gå i stå," siger FDMs biltekniske redaktør, Søren W. Rasmussen.

Trods svagt stigende eludgifter for biler med strøm-abonnement er det i dag en smule billigere at køre elbil end en tilsvarende benzin- eller dieselbil, der viser FDMs store bilbudget 2020, der medregner alle relevante udgifter forbundet med bilejerskabet.

Ifølge FDMs beregninger koster det i gennemsnit 3,58 kroner pr. kilometer at holde en elbil til 300.000 kroner kørende over fem år og 100.000 kilometer. Det er noget billigere end for benzinbiler i samme prisklasse. Det er særligt udgifterne til strøm (brændstof) og ejerafgift, der er lavere for elbilerne, og som kan mærkes på det samlede løbende budget.

"Årets bilbudget er især interessant, hvis man overvejer at skifte til en el- eller plugin-hybridbil. Både fordi det giver et grundigt overblik over alle udgifterne ved at holde bil, men også fordi det afliver myten om, at det er dyrere at køre elbil," siger Søren W. Rasmussen.

Sammenligner man en elbil direkte med en plugin-hybrid til samme pris, er elbilen også her billigst at holde kørende, men forskellen er ikke stor. Blandt andet fordi at efterspørgslen på de populære plugin-hybrider betyder, at værditabet endnu er en smule mindre end på elbiler. Det kan dog ændre sig de kommende år.

Om elbiler også de kommende år vil være billigere end benzin- og dieselbiler er uvist og afhænger helt af, om de vil blive pålagt afgifter, og hvor højde disse bliver.

Også for ejere af benzin- og dieselbiler er FDMs bilbudget for det kommende år godt nyt.
Især lave renter og faldende brændstofpriser gør det nemlig samlet en smule billigere at være bilejer i 2020 i forhold til året før.

Konkret falder udgifterne to til fire procent svarende til op til 4.500 kroner. Største besparelse har de dyreste biler.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Efterslæbet bliver stort 05. april 2020 kl. 21.11

AF: STEFFEN BJØRNSGAARD BAGGER

En folkelig sammenslutning 05. april 2020 kl. 19.36

AF: CARSTEN ANDERSEN

Nakskov kan ikke få hænderne ned 03. april 2020 kl. 16.44

AF: BIRGITT BJERRE

Cykelstier langs Sundruten… 01. april 2020 kl. 09.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Hjernevask, medierne,… 31. marts 2020 kl. 23.30

AF: JOHN WENNERWALD

Solidaritet når regningen kommer 29. marts 2020 kl. 20.35
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce