Nordmændene kan ikke få elbiler nok
Hvis Bilimportørenes Landsforening (BIL) i Norge har ret i deres vurdering, er det skidt nyt for de forhandlerne som ikke kan levere elbiler. For hvis foreningen har ret,så kommer seks af 10 nyindregistrerede biler i Norge i 2019 til at være elbiler.
- Vore medlemmer spår ikke overraskende at elektrificeringen også tiltager i år. Det skyldes ikke mindst de mange nylanceringer af både fuldt elektriske biler, og nye plug-in hybrider med væsentligt længere elektrisk rækkevidde end den tidligere norm, forklarer Erik Andresen, direktør i BIL.
Foreningen regner med et totaltsalg på samlet omkring 150.000 biler, og det svarer til 2018-niveauet.
I Europa er Norge langt foran andre lande, når det gælder salg af plug-in køretøjer. Importørerne har dog hidtil haft problemer med at følge med efterspørgslen, og de arbejder hårdt på at få så mange biler som muligt med elektronisk drivlinje til det norske marked, og det sker da også ofte til fordel for eksempelvis det danske marked, hvor efterspørgslen ikke har været stor hidtil. I Norge er der derfor store forventninger til 2019 med hensyn tilleveringstal og kortere ventelister til de købeivrige bilister.
- En del plug-in biler, særligt 100 pct. elektriske biler, produceres i et begrænset antal. Derfor er der kommet ventelister på en stor del af dem. For de importører som det gælder, er ønsket naturligt nok at få tag i mange biler hurtigst muligt, men Norge er et lille land i den store sammenhæng, og vi har ikke den store påvirkning på produktionen af biler på de store store fabrikker, siger Erik Andresen.
Færre benzin- og dieselbiler
Importørerne vurderer også at salget af hybridbiler uden plug-in holder salgsniveauet, mens andelen af benzin- og dieselbiler vil falde med omkring 15 procent i sammenligning med 2018.
Men der vil fortsat være folk, som har et behov for at køre lange ture eller fragte tung last, så vil diesel- eller benzinbiler være at foretrække.
Desuden har moderne forbrændingsmotorer fået et langt lavere forbrug end blot få år gamle motorer.
- Udvalget af benzin- og dieselbiler er bare meget større end for plug-in biler, dermed findes der flere modelvarianter, størrelser, og ikke mindst biler med firehjulstræk, god plads og anhængerkrog at vælge mellem. Derfor vil de fortsat være et naturligt valg for mange kunder, fastslår Erik Andresen.
De norske bilimportørenes salgsprognose for 2019
De norske bilimportørenes salgsprognose for 2019:
Prognose 2019 Faktisk salg 2018*
Bensin 15 procent 22 procent
Diesel 10 procent 18 procent
Elektrisk 45 procent 31 procent
Hybrid 11 procent 11 procent
Opladningshybrid 19 procent 18 procent
Brintbiler 0,1 procent 0 procent