Franskmanden C5 Aircross er større og bredere end man lige tror - og så er den lige så komfortabel som rygtet lover.
I foråret satte Citroën gang i salget af deres nye SUV C5 Aircross. En flot bil, der er typisk Citroën på den gode, genkendelige måde. Og så er det en bil, som faktisk er større end man tror. Den er både høj og bred, og det tegner godt for en rummelig bil.
Vi tester motorvarianten 1,5 BlueHDI med 130 hk, som Citroën forventer bliver den mest solgte i DK. Denne udgave er med automatgear, og selv om det endnu ikke er normen i Danmark, så køber flere og flere med biler i denne størrelse bil med automatgear.
Gode basispriser - for gode?
En C5 Aircross koster fra 254.990 kroner, hvilket er en virkelig fornuftig pris. Det er naturligvis basisudgaven, som hedder Aspire, og den er faktisk ganske fornuftigt udstyret. Den testede udgave koster dog over 450.000 kroner, og det må siges at være en temmelig stor forskel.
Det betyder til gengæld, at vi har navigation i 3D, adaptiv fartpilot, håndfri parkering, håndfri bagklap og nøglefri betjening som standard. Selv i næsthøjeste udstyrsvariant er det ekstraudstyr, og krydser man af i alle fem felter, koster det knap 90.000 kr. oveni.
Den testede udgave har også et panomarasoltag til 25.000 kroner. Jeg kan slet ikke forestille mig bilen uden, og så betaler vi også ekstra for perlelak, og det koster 12.000 kroner.
Vores råd må være at springe den absolut billigste version over - men Sportline er altså ikke 200.000 kroner mere værd. Det vender vi tilbage til.
Citroën C5 Aircross 130 S&S EAT8
Citroën C5 Aircross 130 S&S EAT8
Motor: 4-cylindret diesel med indsprøjtning på 1,5 liter.
Ydelse: 130 hk. ved 3.750 omdrejninger/mininuttet
Max. moment: 300 Nm ved 1.750 omdrejninger/minuttet
Gearkasse: 8-trins aut.gear
Forbrug: 25,0 km/l. ved blandet kørsel (WLTP-norm)
CO2-udledning: 106 g/km
Tophastighed: 188 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 10,6 sekunder
Køreklar vægt: 1.580 kilo
Længde/bredde/højde: 450/201/165 cm
Pris: Citroën C5 Aircross fås fra kr. 254.990 kroner
Ugens testbil koster 451.990 kroner (414.990 kroner eksklusiv ekstraudstyr)
Hvor blev pladsen af?
Når man nu ser bilen udefra har den store proportioner. Det skulle gerne betyde store proportioner inde i kabinen, men den er overraskende intim. Det skyldes blandt andet en kæmpestor midterkonsol, som vi genkender fra Peugeot. Det er ellers holdt i rimelig enkelt og simpelt design. Få knapper er der, og det hele er ganske prisværdigt - men en enkelt undtagelse.
Går vi længere op kommer vi til infotainmentsystemet, hvor Citroën har begået en fejl ved at gøre knapperne til trykfølsomme flader i stedet for almindelige knapper.
Det er som om at de reagerer alt for langsomt, og det tager for alt lang tid at få kommandoerne frem. Det kan forhåbentligt fikses i en sofwareopdatering, for alt andet er til at blive gammel før tid af. Skærmen er sådan set ellers god nok uden et ekstraordinært skær.
Rattet er lige som vi kender det fra Peugeot og er nærmest ovalt, men dog føles det ok er lidt større end det i Peugeot. Ellers er det business as usual.
Dog undrer pladsen på bagsædet. Der er tre seperate bagsæder bagi. Der er god plads i bredden, men benpladsen bliver aldrig helt fantastisk. Det overrasker. Det er på trods af, at alle sæder kan rykkes frem og tilbage individuelt, men de er ikke let fjernbare, hvis man skal have hele sædet ud og og lave bilen om til en varevogn i en fart - det er altså en fadæse og en mulighed, som der ellers var i koncernens biler for år tilbage.
Som at køre på luft
Jeg er blevet tudet ørene tudet fulde af, hvor behagelig denne bil er at køre. Det føles da også enormt lækkert, og det er som om, at de har tænkt på den gamle 2CV, og hvordan den kunne køre over voldsomt ujævne brosten, uden at det nærmest kunne mærkes i kabinen. Det samme fornemmer vi her, hvor luftaffjedringen er virkelig imponerende, og vi har den fuldstændige fornemmelse af at man kører på luft. Det er ikke så dumt endda.
Kører man lidt frisk til i hjørnet har affjedringen lidt svært ved at følge med, og bilen hælder noget.
Bilen har desuden paneler bag rattet - det ér en sportsudgave, og der er en sportknap. Den er dog ikke meget bevendt, og det eneste den bidrager med er falsk motorlyd i højttalerne. Fjollet, hvis du spørger mig.
Ellers nød vi også det fuldt digitale display, som har masser af muligheder for konfiguration. Jeg føler mig ganske godt tilpas omme bag rattet og sidder også rigtig fint i de elektriske sæder, som er i fake læder og lidt stof. Det kunne godt være udført noget bedre, men der er fin lår- og lændestøtte, som man kan tilpasse på siden af sædet. Dermed kommer alle til at finde en fin siddeposition.
Skal man købe den?
Priserne ligger fra knap 255.000 kroner. Det er knap 200.000 under den testede udgave, og jeg er bange for hvilken bil, man så får. Hvor langt ned i rækken skal man så? Vælger man udstyrsvarianten Iconic til 279.990 kroner får man en del komfortudstyr. Desværre er adaptiv fartpilot kun tilgængeligt som standard i Sportline, men ellers vil C5 Airross være en fremragende langtursbil.
Vi køber den ikke for præstationerne fra de 130 hk. i 1,5 dieselmotoren, men den gør det, den skal, og komforten er virkelig bemærkelsesværdig. Det samme vil den være i den 1,2 benziner som også har 130 hk. gøre i den anbefalede Iconic-variant, der altså koster under 280.000 kroner.