cookie-og-privatlivspolitik
Den nye Golf 8 ser alt på vejen - og er netværksbaseret og kommunikerer med andre biler undervejs.
Den nye Golf 8 ser alt på vejen - og er netværksbaseret og kommunikerer med andre biler undervejs.
Foto: Pressefoto

Motor

Det flyvende teknologitæppe fra VW

Redaktionen har prøvekørt den nye Golf 8, som der er store salgsforventninger til hos VW. Den kører fantastisk, men den avancerede betjening vil formentlig dele vandene.




26. maj 2020 kl. 06:00 Af Daniel Brøns

Annonce

Hvorfor er det nu lige, at så mange mennesker gennem tiden er blevet så vilde med Golf, at de ikke køber andet - hele livet igennem? En hel bilklasse er opkaldt efter modellen, og lige nu strømmer entusiasterne til VW-forhandlerne for at finde ud af, om det er tid for at skifte den gamle ud til en Golf 8. Og alle spidser ører, for når VW kommer med en ny teknologi, så plejer andre bilproducenter at følge efter.

Redaktionen har i denne omgang prøvekørt en af topmodellerne - Golf 8 Style - til 344.000 kroner, der har næsten alt i udstyr, 150 HK i topydelse og en række af systemer, der sikrer, at bilen ligger helt perfekt på vejen. Måske er denne topmodel en anelse mere lækker end basismodellerne i serien, idet den til forskel fra de billigere udgaver har en multilink-bagaksel, der adskiller affjedringen mellem de to baghjul og giver en fantastisk komfort og styrepræcision.


Stille kabine

Og det virker. Bilen kører ligger utroligt godt på vejen, og man bemærker overhovedet ikke det automatiske gearskifte. Og så er lydbilledet i kabinen fuldstændig stille - selv ved høje hastigheder. Har aldrig oplevet noget så stille, så hvis Style-lydisoleringen ellers er den samme på alle varianter, er det en bil for dem, der vil have ro og overblik under kørslen.

Selve kontrollen med kørslen er også rigtig behagelig. Alle Golf 8 har forskellig sikkerhedsteknologi og køreteknologi såsom adaptiv fartpilot, der tilpasser sig til den forankørende trafik. I Style-udgaven nærmer man sig derudover visionen om en selvkørende bil, idet den selv mærker, om den er i sin vognbane og følge vejen - selv gennem rundkørsler. Dog virker det kun, hvis man holder sine hænder blidt på rattet og følger med. Teknologien er helt ny og kaldes IQ Drive travel assist.


Tilpasser hastigheden

Naturligvis kan bilen også afpasse hastigheden efter gadeskiltene. Så der er kun få teknologi-skridt tilbage, inden bilen kan køre helt selv, og ifølge VW-forhandler Henrik Petersen, Maribo, så vil man i de kommende år møde biler, der kan lære bestemte ruter - og kopiere turen dertil. Om det bliver en funktion, der kan tilkøbes, vil tiden vise. Bilerne er nemlig forberedt for en række funktioner, som man kan tilkøbe.

Selve betjeningen af bilens mange systemer vil helt sikkert dele vandene. Gearstangen til automatgearet en lillebitte pind, som man skubber enten frem eller tilbage for at køre. Nemmere kan det ikke være, og så bliver der plads til en gigantisk kop i kopholderen. Designmæssigt virker det dog meget specialt pludselig at skulle undvære en stor gearknop.


Savner knapper

Resten af betjeningen sker næsten udelukkende på knapper og instrumenter på rattet samt på en stor skærm i midterpanelet. Personligt er jeg ikke fan af løsninger med så få knapper. Vil jeg skrue op og ned for blæseren eller sædevarmen, skal det helst kunne ske med ét tryk på et sted, som jeg kan mærke og finde med øjnene på vejbanen. Men en sikker løsning findes, idet man kan tale til bilen og bede den om at tænde for bestemte radiokanaler, skrue op og ned for varmen, ringe til kæresten eller starte navigationen og indtale en adresse.

På min korte test nåede jeg ikke at blive ven med det system, men der er næppe tvivl om, at VW her viser fremtiden i digitaliseret tidsalder, hvor bilen lærer os at kende, så vi sjældnere skal bruge betjeningsknapperne, når alt først er tilpasset vores vaner. Personalisering 2.0 kaldes teknologien i systemet, der gemmer førerens præferencer og hele tiden forfiner de indstillinger, som føreren plejer at foretrække.

Desværre fik jeg heller ikke testet avancerede LED-lygtesystem, der er standard i alle modeller. Det er dog en kendt sag, at de lyser væsentligt bedre end de gængse halogen-lygter, som hidtil har været standard, og VW har videreudviklet på teknologien.

Mange andre tests har allerede konkluderet, at Golf 8 løfter arven efter sine forgængere som et rigtigt godt valg for dem, der kræver kvalitet og solide køre-egenskaber, når de vælger bil. Og har man ikke brug for topmodellen Style, så kan mindre formentlig gøre det.

Golf 8 fås fra 245.000 kroner med 110 HK, hvilket formentlig er rigeligt for langt de fleste. Selv oplevede jeg et gigantisk overskud i hver eneste overhaling med de 150 HK - inklusive støtte fra elmotoren, da der er tale om en "mild hybrid", der gemmer lidt ekstra strøm til særlige situationer såsom kraft-tilskud til overhalinger. En god idé er at teste flere varianter, ligesom det vil være fornuftigt at forhøre sig om digiale tilkøb. Komforten på vejen kan dog ikke diskuteres, så der er en god grund til, at de mange fans holder fast.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Gratis tandlæge til alle 05. juli 2020 kl. 21.02

AF: MARTIN WOUTERS

hvordan bliver der smidt… 01. juli 2020 kl. 16.46

AF: MARTIN WOUTERS

have bad ved slotsbrygge 01. juli 2020 kl. 10.01

AF: PER HØYEM

VINDMØLLER 29. juni 2020 kl. 12.36

AF: MARTIN WOUTERS

måske masse af… 29. juni 2020 kl. 10.23

AF: JOHN WENNERWALD

Skinner frem for bus 28. juni 2020 kl. 23.26
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce