cookie-og-privatlivspolitik
E-tron er en stor bil mellem Q5 og Q7. Designet giver lethed i toppen af bilen og tyngden i bunden skal understrege, at her ligger en batteripakke på størrelse med en dobbeltseng.

2

Billeder

E-tron er en stor bil mellem Q5 og Q7. Designet giver lethed i toppen af bilen og tyngden i bunden skal understrege, at her ligger en batteripakke på størrelse med en dobbeltseng.
Foto: Audi

Motor

Elbiler vender op og ned på bilnørders sprogbrug

Glem alt om hestekræfter, ventilløft og drejningsmoment. Fremtidens bilnørder snakker bedste rekuperation, ladetider og vandkølede elektriske drivaksler.




28. september 2018 kl. 15:00 Af Jens Høj

Annonce
FAKTA
5-dørs/5-personer SUV
Motor: 300 kW (408 hk)
Batteri: 95 kW
Permanent 4x4
Luftaffjedring
Drejningsmoment: 664 Nm
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 5,7 sek.
Ladning: Standard 11 kW
Ekstraudstyr: 22 kw
Priser: Fra ca. 1.050.000 kr.((intet officielt, men har hørt det fra Audi DK)

Over 100 års sprogbrug, når det gælder bilers præstationer står for fald. Ord som hestekræfter, drejningsmoment og wastegate-ventiler er helt på vej ud i takt med at de elektriske biler så småt begynder at oversvømme verden som en mellemstor tsunami.

Om ganske kort tid kommer snakken over hækken på vilavejen ikke til at dreje sig om hestekræfter og topfart men om tre eller fem muligheder for genindvinding af energi og om din nye bil har vandkøling af de elektriske aksler eller virtuelt sidespejl.

En af de første biler, der bugner af de nye biltekniske begreber, er Audis e-tron, der lander i Danmark lige før årsskiftet i få eksemplarer og i større antal i månederne efter.

Med e-tron bliver Audi næsten de første til at kunne levere en stor SUV med rækkevide på cirka 400 realistiske kilometer og power som en klassisk sportsvogn med V8-motor, hvis vi lige ser bort fra Jaguars I-Pace, som er leveret til de første kunder.


Helt ny teknik

Præcis som for Mercedes-Benz og de andre luksusmærker repræsenterer skiftet fra forbrændingsmotor til ren eldrift en jordskælvslignende forandring af produkterne.

Når den store tunge motor er væk mellem forhjulene er der stribevis af komponenter, der bliver overflødige, og ny teknik skal indpasses mellem de fire hjul. Desuden skal sikkerhedsstrukturen i bilerne tænkes om, når motoren foran er væk til at optage en del af energien ved et frontalt sammenstød.

Det har taget tid, før de etablerede producenter har kunne præsentere biler, der er 100 procent elektriske. Luksusmærkerne har haft elektriske biler længe, men der har stort set næsten udelukkende været tale om biler, der er ombygget fra sorte drivmidler til elektrisk drift.


Sidespejle med X-factor

Vi skal ikke mere end få år tilbage, hvor bilproducenterne varmede op til den elektriske revolution med spektakulære designs, men i takt med at teknikken er modnet er produkterne kommet til at lige de almindelige biler mere og mere. Det gælder også den nye Audi.

E-tron skiller sig dog ud ved at kunne leveres med sidespejle, der blot er et kamera, som viser hvad sidespejle plejer at vise på en lille skæm i døren lige under A-stolpen. Systemet er ekstraudstyr og Audi oplyser, at det forbedrer bilens aerodynamik væsentligt i forhold til et konventionelt spejl.

Skærmen indvendigt er i øvrigt med OLED-teknik og minutiøst designet ind i den øverste del af døren. Udviklingen af spejlet har været knap 10 år undervejs, forklarer den ansvarlige ingeniør. Han forklarer, at en stor udfordring har været at gøre armen der erstatter spejlet stiv nok, samtidig med at vindprofilen skal være helt korrekt.

Foreløbig er kamera-spejlet godkendt til EU, mens det amerikanske marked forsat må bestille bilen med traditionelt spejl.

Bortset fra denne detalje og et gult e-tron skilt på siden, er designet af e-tron som enhver anden bil med fire ringe, og som den står i San Francisco med godt 2000 feststemte gæster omkring, ligner den en succes.

Formgivningen har masser af lethed i linjerne i den øvre del af bilen, mens e-tron samtidig ser dynamisk ud, takket være stor Audi-grill på fronten. Den tjener mest af alt til at binde designet sammen med resten af bilerne fra Audi, for det meste af tiden er grillen helt lukket. Kun hvis der er brug for køling, åbnes grillen lidt så fartvinden kan køle elektronikken bag.


Altid 4-hjulstrukket

Et af de punkter, hvor elbilerne kommer til at skille sig ud fra hinanden er i evnen til at genindvinde energien, når du slipper speederen og bremser.

Her har Audi forsøgt at bringe sig helt i front, med hvad der lige nu ligner det mest effektive system i forhold til de sammenlignelige biler fra Mercedes-Benz, Tesla, Jaguar og lige om lidt BMW.

E-trons rekuperationssystem bidrager med op til 30 procent af bilens rækkevidde på over 400 km efter WLTP standarden. Alene via bilens to elmotorer kan der rekupereres med op til 0,3 G, hvilket test viser, vil ske i op til 90 procent af alle gange du løfter foden fra speederen.

Udvikling af varme ved gentagne accelerationer er et af de svage punkter ved en kraftig elbil, og her har Audi valgt en uhyre avanceret metode til køling af bilens to elmotorer. Begge er vandkølede for at holde temperaturen under kontrol i de vitale de af drivakslerne.

Som udgangspunkt er bilen altid 4-hjulstrukket med et elektrisk 4X4, som Audi beskriver som endnu bedre og mere forudseende end det traditionelle Audi Quattro. Blandt andet skal det elektrisk 4X4 være endnu hurtigere til at sende kræfterne frem til forhjulene, hvis det er nødvendigt. Som udgangspunkt er bilen nemlig trækkende via bagakslen i de fleste situationer.

Forakslen drives af en elmotor på 125 Kw, mens bagakslen håndterer 140 Kw hvilket tilsammen giver 265 kW plus en boosterfunktion på 25 Kw over maksimalt otte sekunder. Audi opgiver accelerationstiden til 100 km/t til 5,7 sekunder, mens topfarten er begrænset til 200 km/t.

E-tron måler 490 cm og er dermed lidt større end hovedkonkurrenten, der lige nu er den kommende Merceds-Benz EQC. Audi e-tron har plads til 660 liter bagage og må trække op til 2 tons på krogen.

Som standard leveres bilen med 11 kW's lader, men kan for en merpris udstyres med 22 Kw. Med mindste lader tager det cirka 8,5 timer at lade batteriet fuldt op og dobbelt så hurtigt med den store lader.

Som en af de første serieproducerede biler er der også mulighed for at lynlade med op til 150 kW jævnstrøm.

Foreløbig er der kun en størrelse batteri til bilen, men mod slutningen af næste år kommer en kraftigere version.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Økonomisk uansvarligt 09. december 2018 kl. 20.43

AF: PER BERNER

Præstegården i Rødby 09. december 2018 kl. 16.45

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Afviste kriminelle… 08. december 2018 kl. 18.32

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen mangler læger 02. december 2018 kl. 22.45

AF: JOHN WENNERWALD

Danmarks pensionister 25. november 2018 kl. 21.48

AF: PER JOHANNES ESKILDSEN

Fluer & Folkeslag 24. november 2018 kl. 22.29
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce