Når den nuværende afgiftsfritagelse udløber til nytår, kan det betyde højere elpriser. Det er et helt forkert signal at sende, da det vil forsinke en grøn omstilling, vurderer FDM.
Efter årsskiftet kan elbilsejere se frem til at skulle gribe dybere i lommen, når skal lade deres biler op. 31. december udløber nemlig den såkaldte afgiftsrefusion på processtrøm for elbiler.
Afgiftsrefusionen har siden 2010 betydet, at ladeoperatørerne har fået godtgjort deres elafgift. I dag er den på 88,4 øre pr. kilowatt. De penge har virksomhederne typisk sendt retur til deres kunder, elbilsejerne. Det vurderes, at 90 procent af de danske elbilsejere i dag har et abonnement hos en af de store ladeoperatører, Clever eller E.On.
Fra årsskiftet udløber afgiftsrefusionen for elbiler imidlertid. Refusionen forventes ellers at koste statskassen 30 millioner kroner i 2020. Findes der ikke en politisk løsning, vil det fra den ene dag til den anden blive markant dyrere at være elbilsejer.
- Vil man hjælpe den grønne omstilling på vej, er det nødvendigt med forskellige tiltag. Her er de 30 millioner kroner, som godtgørelsen koster, relativt billigt. Især når man ser på, hvad det vil betyde for den enkelte elbilist, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.
Elbiler ér billigst
FDM har tidligere regnet på totalomkostningerne ved at køre elbil i forhold til benzin- eller dieselbil. Beregningerne viser, at det med afgiftsrefusionen i dag er billigst at køre elbil, mens det uden vil være lige så dyrt at køre elbil som dieselbil.
- Udløber ordningen, vil det absolut ikke hjælpe salget af nye elbiler og dermed forsinke den grønne omstilling. Derfor mener vi, at man fra politisk side snarest må finde en langsigtet løsning og få skabt ro om afgiften. Det er i hvert fald et helt forkert signal at sende, siger Ilyas Dogru.
FDM foreslår, at ordningen gentænkes og kommer til at omfatte alle elbilsejere og ikke kun dem, der leaser en ladeboks.
I fremtiden kan forbrugerne hjælpe elsystemet ved at stå til rådighed, når der produceres vedvarende energi. Derfor skal forbrugerne belønnes, og tiltagene skal allerede tænkes ind i dag.
Sådan er totalomkostningerne for de forskellige biler (v. 20.000 km/årligt. Priserne baserer sig på sammenlignelig mellemklassesbiler med forskellige drivmidler)
Med afgiftsfritagelse for processtrøm:
Benzin: 3,20 kroner
Diesel: 3,14 kroner
Hybrid: 3,10 kroner
Plugin-hybrid*: 3,05 kroner
El*: 3,02 kroner
*Ved flaterate abonnement hos ladeoperatør
Uden afgiftsfritagelse for processtrøm:
Benzin: 3,20 kroner
Diesel: 3,14 kroner
Hybrid: 3,10 kroner
Plugin-hybrid*: 3,10 kroner
El*: 3,13 kroner
*Strømpris på 2,30 øre pr. kilowatt