cookie-og-privatlivspolitik

Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Elbilsejere har udsigt til højere ladepriser

Når den nuværende afgiftsfritagelse udløber til nytår, kan det betyde højere elpriser. Det er et helt forkert signal at sende, da det vil forsinke en grøn omstilling, vurderer FDM.




11. juni 2019 kl. 06:00 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Sådan er totalomkostningerne for de forskellige biler (v. 20.000 km/årligt. Priserne baserer sig på sammenlignelig mellemklassesbiler med forskellige drivmidler)
Med afgiftsfritagelse for processtrøm:
Benzin: 3,20 kroner
Diesel: 3,14 kroner
Hybrid: 3,10 kroner
Plugin-hybrid*: 3,05 kroner
El*: 3,02 kroner
*Ved flaterate abonnement hos ladeoperatør

Uden afgiftsfritagelse for processtrøm:
Benzin: 3,20 kroner
Diesel: 3,14 kroner
Hybrid: 3,10 kroner
Plugin-hybrid*: 3,10 kroner
El*: 3,13 kroner
*Strømpris på 2,30 øre pr. kilowatt

Efter årsskiftet kan elbilsejere se frem til at skulle gribe dybere i lommen, når skal lade deres biler op. 31. december udløber nemlig den såkaldte afgiftsrefusion på processtrøm for elbiler.

Afgiftsrefusionen har siden 2010 betydet, at ladeoperatørerne har fået godtgjort deres elafgift. I dag er den på 88,4 øre pr. kilowatt. De penge har virksomhederne typisk sendt retur til deres kunder, elbilsejerne. Det vurderes, at 90 procent af de danske elbilsejere i dag har et abonnement hos en af de store ladeoperatører, Clever eller E.On.

Fra årsskiftet udløber afgiftsrefusionen for elbiler imidlertid. Refusionen forventes ellers at koste statskassen 30 millioner kroner i 2020. Findes der ikke en politisk løsning, vil det fra den ene dag til den anden blive markant dyrere at være elbilsejer.

- Vil man hjælpe den grønne omstilling på vej, er det nødvendigt med forskellige tiltag. Her er de 30 millioner kroner, som godtgørelsen koster, relativt billigt. Især når man ser på, hvad det vil betyde for den enkelte elbilist, siger forbrugerøkonom i FDM Ilyas Dogru.


Elbiler ér billigst

FDM har tidligere regnet på totalomkostningerne ved at køre elbil i forhold til benzin- eller dieselbil. Beregningerne viser, at det med afgiftsrefusionen i dag er billigst at køre elbil, mens det uden vil være lige så dyrt at køre elbil som dieselbil.

- Udløber ordningen, vil det absolut ikke hjælpe salget af nye elbiler og dermed forsinke den grønne omstilling. Derfor mener vi, at man fra politisk side snarest må finde en langsigtet løsning og få skabt ro om afgiften. Det er i hvert fald et helt forkert signal at sende, siger Ilyas Dogru.

FDM foreslår, at ordningen gentænkes og kommer til at omfatte alle elbilsejere og ikke kun dem, der leaser en ladeboks.

I fremtiden kan forbrugerne hjælpe elsystemet ved at stå til rådighed, når der produceres vedvarende energi. Derfor skal forbrugerne belønnes, og tiltagene skal allerede tænkes ind i dag.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce