cookie-og-privatlivspolitik

9

Billeder


Motor

Eldrevet businessclass for hele familien

Mercedes er på vej med en eldrevet limousinebus, der også kan fungere som varevogn, og det må der være mange, som slikker sig om munden over.




10. april 2019 kl. 11:50 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Det er kun få uger siden at Mercedes-Benz viste konceptbilen Concept EQV Geneva Motor Show. Dermed præsenterede de verdens første elektriske premium-MPV.

Nu viser det sig, at det ikke var for sjov, at bilen var med, for allerede på efterårets motorshow i Frankfurt, IAA, regner ,Mercedes med at vise det første produktionsklare eksemplar frem.

Bilen bliver nok en favorit blandt limousine-chaffører, som ønsker at vil fragte deres passagerer i en blanding af luksus og politisk korrekt bevidsthed. Og det er ellers to ting, som sjældent hører sammen i bilverdenen.

Der bliver masser af plads i Concept EQV, der fås med syv eller otte pladser, og alle sæder kan både omplaceres eller helt tages ud. Det giver nærmest uanede muligheder for at udnytte bilens fulde potentiale, da samme bil i princippet ville kunne tjene som VIP-shuttle om aftenen og varebil i løbet af dagen.

Men det som jo gør bilen interessant er den elektriske del. Elmotoren leverer 204 hestekræfter, og det bør være rigeligt i en elbil. Lithium-ion-batteriet giver en rækkevidde på op til 400 kilometer mellem hver opladning, og fordi batteripakken er placeret under gulvet, er pladsen i kabinen upåvirket, ligesom bilens tyngdepunkt er lavt.

Bruger man en af de særlige stærkstrømsopladere, skulle det være muligt at lade op til 100 kilometers strøm på kun et kvarter.


Blåt i blåt

Designmæssigt trækker Concept EQV tråde til søsterbilen V-Klasse såvel som den ny EQC, hvilket især kommer til udtryk i LED-listen på bilens front, der med al tydelighed understreger bilens futuristiske DNA.

Det er især de nærmest blåhvide LED-linjer på fronten, der sender tankerne hen mod en scene i fra Blade Runner, men indenfor er der dog skruet lidt ned for det futuristiske look.

Kabinen er genkendelig og typisk Mercedes, og føreren kan nyde godt af infotainmentsystemet MBUX - Mercedes-Benz User Experience - som både benytter kunstig intelligens og Augmented Reality til at optimere kørsel og komfort.

Det er dog ikke den store, brede dobbeltskærm, man får ejeren af - desværre. Og præcis som det kendes fra EQC, arbejder navigationen aktivt med at oplyse om tilgængelige ladestationer langs ruten.

Mercedes har allerede elvarevognen e-Vito til salg, men den kan med sit noget mindre batteri kun køre og absolut højst 150 km på en opladning.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

at lukke broen 15. juni 2019 kl. 15.15

AF: MARTIN WOUTERS

så bruge kommune igen… 11. juni 2019 kl. 12.05

AF: JOHN WENNERWALD

Nu skal der arbejdes 09. juni 2019 kl. 22.03

AF: MARTIN WOUTERS

18,5 mill. i minus KUN på… 05. juni 2019 kl. 13.49

AF: ERIK PFEIFFER DAMGAARD

Dansk Folkeparti og Radikale 03. juni 2019 kl. 20.21

AF: JOHN WENNERWALD

Svigt i daginstitutioner 02. juni 2019 kl. 22.49
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce