cookie-og-privatlivspolitik
Hyundai Ioniq

8

Billeder

Hyundai Ioniq
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Elektrisk Ioniq får længere rækkevidde

Hyundai Ioniq får et lige lovlig mildt facelift, og imens er der flere gode nyheder inde i kabinen, ligesom rækkevidden bliver længere på Ioniq Electric.




25. september 2019 kl. 06:27 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Bilsektionen i Amsterdam: Det er ikke alle elbiler, som skal kunne køre 450 kilometer på en opladning. Det ved man hos Hyundai, og derfor bliver det da heller ikke en mulighed, når den faceliftede Ioniq Electric kommer til salg i Danmark i efteråret med en ny, opdateret batteripakke, design og udstyrsliste.

Til gengæld kan den nye batteripakke på 38,3 kWh (tidligere 28 kWh) køre lige omkring 310 kilometer på en opladning mod tidligere cirka 200 kilometer, og det er formentligt til at stole på, viser en test af den kommende Ioniq på både motorvej og landevej i Holland.

Men hvorfor egentligt ikke bare give den samme motor og rækkevidde, som sidder i Kona den Electric, som der trods alt er den næstmest sælgende elbil i Danmark med sine netop 450 kilometer rækkevidde?

Svaret er efterspørgsel og en langt mere spiselig pris i Ioniq. Den faceliftede Ioniq kommer nemlig til salg til priser fra 269.995 kroner for den lavest udstyrede Ioniq Plug-in hybrid. Dyreste version koster 289.995 kroner.


Flot udstyret

Udstyrsniveauet er temmelig overbevisende i begge udgaver, og stort set alt, hvad man kan forestille sig af sikkerhedssystemer for eksempel e-call (som selv kontakter 112 i tilfælde af en ulykke) og alverdens komfortudstyr følger med. Især hvis du køber den dyreste udgave, Premium, hvor udstyr fra langt, langt dyrere køretøjer følger med. Her får du blandt andet som køl i forsæderne, Infinity-lydsystem, opvarmede bagsæder og den nye, store og ganske klædelige 10,25" infotainmentskærm, som står knivskarpt.

Her er det i dén grad også værd at bemærke, at Hyundai introducerer opkoblingssystemet BlueLink, som giver fjernadgang til bilen. Det giver også bilen en helt ny dimension og mulighed for at følge med i og styre batteriopladning, fjernstyring af låsen og klimaanlæg med mere, og det er meningen, at Bluelink skal rulles ud til alle Hyundais kommende modeller.

Skuffende nok ser vi officielt først først systemet aktivt i Danmark i 2021.


Tilpas med kræfter

På vejen er der ikke de store forskelle i forhold til tidligere. Bilen er ganske velkørende, og der er mulighed for at vælge tre køreindstillinger med elmotoren. Eco, normal og sport. Sætter du bilen i sport bliver det en smule sjovere at køre Ioniq. Speederresponsen styrkes og momentet sættes op.

Det er dog ikke sådan, at du med 136 hk kan vente vilde Tesla-agtige accellerationer, men du får også i Ioniq Electric den skønne øjeblikkelige fartfornemmelse, fordi elmotoren ikke skal tænke sig om, og maximummomentet på 295 Nm altid er til rådighed, (næsten) lige meget om du kører 30 eller 110 km/t.


Hurtigere opladning

Hyundai har også optimeret opladningsprocessen. Den tager nu kortere tid, og med de 50 kW-ladere, du ofte kan finde ved e-On- eller Clever-laderne, tager det nu cirka 57 minutter at lade op til 80 procent fra et helt tomt batteri, hvilket er helt ok med nutidens standarder. Om fem år vil vi sikkert grine af det.

Dog mærker man tydeligt under kørsel med Ioniq Electric, at Hyundai ved, hvad de gør, og at de hele tiden forfiner deres teknologi, så den er til at stole på. Det vidner den vanlige garanti da også om.

Fem års ubegrænset garanti på bilen og otte år på batteriet får man med i købet.

Ioniq kommer fortsat i tre udgaver. Også søstermodellerne Plug-in hybrid, som har op til 48 kilometer på ren el og hybridudgaven bliver opdateret og får nye LED-lygter og en helt nydesignet kabine med enten en 8 eller 10,25" skærm (premium). Her er priserne også ganske rimelige: Både hybrid og plugin-hybriden kommer til at koste 259.999 kroner eller 279.999 kroner for den højtudstyrede plug-in hybrid.

Her vil det logiske valg helt klart være at vælge plug-in-modellen, som kan køre på ren el i cirka 50 kilometer.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce