cookie-og-privatlivspolitik
Volvo V40 D3

40

Billeder

Volvo V40 D3
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Et kig på Volvos lineup. Hvilken bil skal du vælge?

BILLEDSERIE Vi tager et kig på alle de biler, Volvo tilbyder lige nu med råd til, hvilken motor du skal eje, og hvad du skal være særligt opmærksom på.




16. november 2018 kl. 12:00 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Det kan være svært at sætte ord på, hvad det er, Volvo gør så rigtigt. Men det er helt sikkert, at det første af væsentlige begivenheder var at blive solgt til kinesiske Geely i 2010. Der har givetvis lydt et kollektivt "herrejösses", landet over, da det blev offentliggjort. Men satsningen var med til at ændre den måde, vi ser på Volvo i dag.

Volvo har sådan set altid lavet gedigne, men lidt kedelige biler. Men pludselig fik man 64 milliarder svenske kroner til at udvikle blandt andet. SPA - Scalable Product Architecture og den motorstrategi, som nu betyder, at man udelukkende laver motorer med 4 cylindre. Det er både godt og skidt, afhængigt af hvilket hjerte man ser det med.

I 2013 viste Volvo så endelig konceptbilen Volvo Coupé Concept, og det var første gang, vi så Thors Hammer på en bil. Netop de tre ting, Thors Hammer, SPA og motorstrategien har udgjort hele forskellen siden 2014, hvor Volvo endelig var klar med den makeover, der nu har givet Volvo det ærkeskandinaviske og moderne look, som er slået igennem på verdensplan.

Men det er ikke kun på ydersiden, at Volvo har fundet det designsprog. Det samme er sket inde i vognen, hvor de fleste modeller prydes af en stor skærm og lækre materialer samt rigeligt med plads - hvilket mest er gennemgående i de nyere modeller. I det hele taget er der sket rigtig meget med Volvo siden 2015, hvor XC90 fik premiere og tog verden med storm. Siden fulgte også

Den eneste, som reelt mangler at blive skiftet ud, er V40, som ikke skjuler sit ophav, der efterhånder er ved at være antikt i Volvoforstand. Der er kun ændret meget lidt på bilen siden 2013. Den må derfor også uundgåeligt være den næste model, som står foran en udskiftning - og mon ikke det sker inden for et år eller halvandet?

Svenske Teknikkens Värld mener at vide, hvordan en kommende V40 kunne komme til at se ud. Indtil den kommer må vi nøjes med de øvrige. Dem har vi prøvet. Og du kan læse om den enkelte model i vores oversigt lige her.

I øvrigt: Hvis du ikke vidste det, så er ordet Volvo latin, og det betyder "jeg ruller". Og det kan man i den grad sige om Volvo - they're on a roll.


XC90

Volvo XC90, som er baseret på SPA, er efterhånden blevet tre år gammel, men det er ikke til at se på det virkelig store køretøj. Bilen kom nærmest samtidigt med den nye Audi q7, men Audien druknede i sammenligning, selv om den egentligt var bedre. Volvoen var simpelthen smukkere.

Køreegenskaberne varierer i forhold til hvilken model, du har valgt, men vi er gladest for er T6, som har hele 320 hk. og der er bare altid kræfter nok. Skulle fornuften tale, burde man dog vælge D5, som kører 16,7 km/ med let speederfod. Den kører, lige som de andre modeller, godt og er trods sin enorme størrelse ikke bange for sving. Desuden er musikanlægget noget af det bedste, jeg nogensinde har hørt i en bil.

Personligt ville jeg dog vælge T8 - plugin-hybriden med 400 hk og mulighed for at køre på ren el i omkring 35 km. Officielt hedder forbruget 38,5 km/l., meeeeen, det er vist under helt optimale forhold. Nåh ja, og så har denne majestætiske bil syv pladser. Fantastisk. Det er prisen dog ikke - billigste nye XC90 koster i november 2018 940.159 kroner.


V/S90

I 2016 stod herregårdsvognen og ambassadebilen S80 for skud. Og hvilket skud det var, da vi så en Volvo, som mindede meget om den XC90, der kort tid forinden havde fået stor succes. Den har siden konkurreret i luksussegmentet, hvor den komfortabelt er et glimrende alternativ til Audi A6, Mercedes-Benz E og BMW 5-serie.

Igen er pladsforholdene ganske overdådige, og det samme kan man næsten sige om køreegenskaberne, hvor bilen dog ikke er helt så skarp som konkurrenterne. Men den lange bil kører alligevel frisk til, og den er faktisk rimelig agil. Men selv om bilen er stoppet til med sikkerhedssystemer så føles bilen virkelig lang. Det kommer naturligvis bagsædepassagererne til gode, og på lange ture er bilen endda også overordentligt komfortabel.

Også her er T8 virkelig hurtig, men ikke uproblematisk. For eksempel er gearkassen ikke perfekt til bilen, og kører man bilen tør for el, kan gearkassen blive en smule forvirret. D3 med 150 hk føles til gengæld en smule for svag til bilen, så er D4 et fint valg. Her er masser af bundtræk og en fin overordnet økonomi. D4 koster fra 581.748 kroner og er et rigtig fint køb i klassen. Sørg i øvrigt for at få den med panoramatag.


Volvo V90 CC

Det er en lidt sjov størrelse med Volvos CC-koncept. I virkeligheden lægger den sig lige midt imellem V90 og XC90, og dermed er den perfekt, hvis du synes, at XC90 er alt for stor, og V90 lige lidt for elegant.

Med V90CC, som også kom i 2016, får du reelt en V90 med ekstra frihøjde, og den er klar til terrænkørsel fra dag et. I virkeligheden er det nok efterhånden den ægte herregårdsvogn, for de andre er simpelthen for pæne. Det er som om de ekstra plasticskørter legitimerer, at man kan køre bilen lidt hårdere. Selv om bilen er hævet er der mulighed for at indstille bilen til både sportslig (med måde) kørsel og uvejsomt terræn. Begge dele er fornøjelse at bevæge sig i, når man sidder bag rattet i V90 CC. Styretøjet er ikke lavet til sport, men det er dejlig vægtet og følingen med underlaget er bedre end hos storebror XC90. Igen vælger vi T6, fordi den har mange kræfter (320 hk) og er sjov.


Volvo XC60

Jeg troede faktisk, at XC60 ville være mindre i kabine og bagagerum, men den viser sig at have masser af plads, jeg føler mig også gode venner med bilen, som da også kører godt. Igen er bilen baseret på SPA-platformen, og det ser vi også inde i bilen, hvor der igen er masser af plads, og stort set alle designdetaljer går igen. Det er en god ting, for det er et ganske smukt interiør. En ting som dog er generel er, at den billigste udstyrsvariant, Momentum, som vi har testet, i nogle modeller har matte knapper og overflader. Det er en lille ting, men det gør en kæmpe forskel i kabinen. Godt nok får den pianolak, der normalt hører til bilen, let fedtede fingre, men den ser også bare meget bedre ud.

Styretøjet er dog lidt til den tunge side, men bilen er nem at manøvrere, og dæmpningen er helt perfekt, og man føler ikke, at man kører i et skur, selv om bilen er lidt kort og høj og man kommer til at køre for hurtigt rundt i et sving. Den er et kvantespring i forhold til sin forgænger, som endda slet ikke var dårlig.


Volvo V60

I år kom så endelig den nye Volvo V60. Umiddelbart ser den ikke meget mindre ud end V90, men stiller man bilerne op ved siden af hinanden, så ser man forskellen. Den er ikke stor. Selv bilkendere har taget fejl af de to biler.

I mine noter om XC60 har jeg skrevet det følgende: Lækker bil, mange lækre detaljer som bambus på panelerne. Som sædvanligt en lækker skærm og et rigtig fint infotainmentsystem med uendeligt mange muligheder. Men det betyder også, at man kan indstille bilen på uendeligt mange måder, og det gælder også biler uden ekstraudstyr. Ellers overrasker V60 med et ganske velafstemt styretøj, og undervognen er også mærkbart bedre end de tre større biler.

Godt nok skal man sluge, at der ikke er helt lige så meget plads i bagagerummet som i de søstermodeller men man skulle være et skarn, hvis man kommer til at mangle plads med. Spring helt over D2 med 120 hk og spring direkte til D4, som passer rigtig godt til bilen, fordi den er noget lettere end for eksempel V90.

Et rigtig godt valg og fortjent meget tæt på at i finalen til årets bil 2019. En V60 D4 Inscription koster fra 477.778 kroner. Den testede bil kostede dog 609.890 kroner. Og det var uden ekstraudstyr som massagesæder, ekstra god lyd mm.


Volvo XC40

Den lille SUV fra Volvo er nok den største overraskelse undervejs. Den er som første bil bygget på Volvos nye mindre platform CMA og ser ikke specielt stor ud, og den virker mere kantet end sine søstermodeller. Men bilen er større end den ser ud på billeder, og inde i kabinen er der lavet flere ændringer i forhold til de andre nye biler fra Volvo. Heldigvis gør det ikke noget.

Skærmen er en smule mindre, og kigger man rundt i kabinen ser man utrolig mange designdetaljer. Og de varierer endda kraftig i forhold til hvilken udstyrsvariant, du kører i. Det er ganske frisk, og formentligt ville XC40 være det helt perfekte valg til børnefamilien. Pladsen er igen overraskende god, taget i betragtning, at det er Volvos mindste, nye bil. Men bilen virker ganske gennemtænkt, og man føler sig hurtigt hjemme bag rattet, hvor der ikke er den samme fornemmelse af luksus, men nærmere af gennemtænkthed, hvis det er et ord.

Her giver nogle af de mindre motorer også mening, og hvis du da ikke vælger en T3, som i XC40 er med tre cylindre og 156 hk. Den koster fra 389.400 kroner, og her får meget bil for pengene. Skal det være sjovt skal du dog vælge T5. Så hedder prisen til gengæld også 672.600 kroner og det er lige for højt. Selv for en ganske glimrende bil som XC40. Godt arbejde, Volvo.


Volvo V40

Volvos mindste synger på sidste vers. Et køb af den er lige med køb af Volvo gamle teknologi, selvom flere af de nye sikkerhedssystemer er implementeret i V40. Men fysisk er der stort set ingen ændringer i forhold til den bil, som blev præsenteret i 2013. Det er slet ikke en dårlig bil, men i forhold til de øvrige modeller i programmet er især interiøret ganske gammeldags. For eksempel er der ingen trykfølsom skærm, men til gengæld en kattens masse knapper.

Den fornemmelse går igen i styretøjet, som ikke virker lige så raffineret og præcist. Den allerførste bil, jeg nogensinde prøvede at styre var en blå Volvo 242 tilbage i 80'erne, og var lige så tung som et hus og styrede nogenlunde lige som en krydstogtskib. Helt så slemt er det ingenlunde med V40, men styretøjet er til den tunge side. Men det er en klar fordel, at det er en lille bil. Og der er rigtig gode priser på den, og derfor ser man da også relativt mange af dem i gadebilledet.

D3-motoren er et glimrende match med bilen. De 150 hk og 320 Nm føles absolut tilstrækkelige, og brændstoføkonomien siger 22,2 km/l ved blandet kørsel. I en test mod de øvrige biler i Golf-klassen er den blevet for gammel, men prestigen ved at køre i en Volvo følger med. Desværre gælder den samme fornemmelse af prestige ikke på bagsædet eller i bagagerummet, hvor konkurrenterne er bedre. Det bliver godt for Volvo, at der kommer en afløser til V40.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Økonomisk uansvarligt 09. december 2018 kl. 20.43

AF: PER BERNER

Præstegården i Rødby 09. december 2018 kl. 16.45

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Afviste kriminelle… 08. december 2018 kl. 18.32

AF: JOHN WENNERWALD

Regionen mangler læger 02. december 2018 kl. 22.45

AF: JOHN WENNERWALD

Danmarks pensionister 25. november 2018 kl. 21.48

AF: PER JOHANNES ESKILDSEN

Fluer & Folkeslag 24. november 2018 kl. 22.29
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce