Garantien på nye biler er langtfra god nok, mener FDM, der i en stor gennemgang dumper 15 ud af 25 bilmærkers garantier.
Der er behov for længere og bedre garanti på biler, mener FDM.
Det er især de europæiske bilmærker, den er gal med. Med undtagelse af Dacia tilbyder ingen af dem mere end to års garanti, mens de asiatiske bilmærker har både tre, fem og syv års garanti. Undersøgelsen viser også, at der ikke er sammenhæng mellem en høj pris og god garanti - snarere tværtimod.
- For forbrugerne betyder det, at de ikke er lige så godt beskyttet, som vi mener, de burde være. Slet ikke når man tager i betragtning, at et bilkøb for mange er en af de største investeringer, de foretager sig. I mange tilfælde er man bedre garantidækket, hvis man køber en brødrister end en bil til flere hundrede tusinde kroner.
Det er knap fem år siden, at FDM sidst gav garantierne et tjek, og resultatet er lige så nedslående som dengang.
Ingen af de 25 bilmærker har forlænget deres garanti, og der er stadig stor forskel på, hvor godt man er dækket - hvis man over hovedet er dækket - ved forskellige typer fejl.