cookie-og-privatlivspolitik
VW har sparet den automatiske nødbremse væk, og det koster i ny EuroNCAP-test.
VW har sparet den automatiske nødbremse væk, og det koster i ny EuroNCAP-test.
Foto: PR

Motor

FDM fraråder køb af mikrobiler

FDM vil ikke længere anbefale, VW up!, Skoda Citigo og Seat Mii, fordi den tyske bilgigant har valgt at spare automatisk nødbremse væk.




15. januar 2020 kl. 06:00 Af Steen Nielsen

Annonce

Pinligt, en skandale!

FDM vil ikke længere anbefale, VW up!, Skoda Citigo og Seat Mii, fordi den tyske bilgigant har valgt at spare automatisk nødbremse væk.

Det betyder, at trillingerne kun får tre matte stjerner i den ny Euro NCAP-test.

"At bilens nødbremse er sparet væk, er i sig selv en skandale. Bilerne har ganske vist fået vognbaneassistent og fartbegrænser som standard, men det ændrer ikke på, at sikkerheden samlet set er under det niveau, man bør kunne forvente. Tre Euro NCAP-stjerner er direkte pinligt for VW-koncernen, der bør genoverveje sin strategi, og opgradere sikkerheden snarest muligt," siger FDM's repræsentant i Euro NCAP, Søren W. Rasmussen.

De tre stjerner er ikke ensbetydende med, at FDM direkte fraråder dem, men omvendt er det heller ikke biler, de vil anbefale.

Resultatet betyder også, at bilerne mister deres sikkerhedsfradrag på 6.800 kr.

Hele ti biler er med i december måneds anden test, der også er den sidste, inden kravene til sikkerheden i nye biler fra nytår skærpes igen. Siden Euro NCAP sidst hævede barren i 2018, er i alt 83 biler blevet testet, hvoraf 62 har fået de maksimale fem stjerner.

At VW godt kan lave sikre biler, viser koncernens anden bil i testen, den nye 8. generation af VW Golf, der får fem sikre Euro NCAP-stjerner.

"Lige så ringe sikkerheden i trillingerne er, ligeså overbevisende er den i den nye VW Golf. Kollisionssikkerheden er fremragende, og det samme er de sikkerhedssystemer, der alle er standard. Sådan som det bør være i nye biler," siger Søren W. Rasmussen.

Også den nye mini-SUV Ford Puma udmærker sig med de maksimale fem stjerner, mens den nye kinesiske elbil Aiways U5 kun klarer sig til tre Euro NCAP-stjerner.

"Aiways er på mange måder en spændende bil, hvor både pris og køreegenskaber lover godt. Sikkerheden er dog endnu ikke helt god. Alle de nye sikkerhedssystemer er ganske vist standard, men den dumper fordi bl.a. en airbag ikke virkede, som den skulle," siger Søren W. Rasmussen.

De testede biler:

Aiways U5: 3 Euro NCAP-stjerner Audi Q8: 5 Euro NCAP-stjerner Ford Puma: 5 Euro NCAP-stjerner MG HS: 5 Euro NCAP-stjerner MG ZS EV: 5 Euro NCAP-stjerner Nissan Juke: 5 Euro NCAP-stjerner Seat Mii: 3 Euro NCAP-stjerner Skoda Citigo: 3 Euro NCAP-stjerner VW Golf: 5 Euro NCAP-stjerner VW Up: 3 Euro NCAP-stjerner



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Solidaritet når regningen kommer 29. marts 2020 kl. 20.35

AF: JOHN WENNERWALD

Tålmodighed lønner sig 22. marts 2020 kl. 21.18

AF: EVA TERNDRUP

Den danske folkekirke… 19. marts 2020 kl. 06.27

AF: EVA TERNDRUP

AF: EVA TERNDRUP

Erhvervslivet rammes hårdt… 17. marts 2020 kl. 22.11

AF: EVA TERNDRUP

Skal religion stå over mennesket? 17. marts 2020 kl. 22.05
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce