cookie-og-privatlivspolitik
Fiat 500 X.

9

Billeder

Fiat 500 X.
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Fiat 500 X trænger til lidt kærlighed

Små ændringer gør den kompakte SUV Fiat 500 X mere moderne - spørgsmålet er, om Fiat skulle have givet den en tand ekstra.




24. august 2019 kl. 06:37 Af Bilsektionen.dk

Annonce
FAKTA
Fiat 500 X 1.0 City Cross First Edition
Motor: 3-cylindret benzin med direkte indsprøjtning
Ydelse: 120 hk ved 5..750 o/min
Max. moment: 190 Nm ved 1.750 o/min
Gearkasse: 6-trins
Brændstofforbrug: 17,3 km/l (WLTP)
CO2: 133 g/km
Tophastighed: 188 km/t
Acc. 0-100 km/t.: 11,2 sekunder
Køreklar vægt: 1.412 kilo
Længde/bredde/højde: 426/179/159 centimeter
Pris: Fiat 500X fås fra 209.990 kroner
Ugens testbil koster 267.990 kroner (249.990 kroner eksklusiv ekstraudstyr)

Fiat 500 lever på snart 12. år et fornuftigt liv efter sin tilbagekomst som moderne retrobil. Mange siger, at det er den bil, som har reddet Fiat.

I 2012 kom så også familiebilen Fiat 500 L, som Bilsektionen aldrig helt har lært at holde af. Så blev det til Fiat 500 X, som er større og mere SUV-agtig. Det "agtige" består i, at det er en kompakt udgave, så selv om der i princippet er plads til fem voksne, skal det vist ikke være granvoksne skandinaver, som skal samles inde i bilen. Der er virkelig ikke meget plads.

Men 500 X er tiltrængt blevet opdateret ude og inde med ny teknologi. Blandt andet gør et nyt LED-kørelys bilen langt mere moderne at se på ligesom der er blevet justeret lidt på instrumenteringen. Det er bare ikke helt nok, og Fiat skylder sig selv at gøre det noget bedre, når de nu var i gang,

Vi kørte udgaven med den helt nye 1,0 l. motor med 120 hk. som følges ad med en manuel gearkasse. Den er ikke helt så præcis og skal flere gang hjælpes en smule på vej med unødvendig håndkraft.


Fin økonomi på papiret

Ifølge papirerne skulle vi kunne nå cirka 17,3 km/l. Vi kører dog blot 12,7,som er noget under forventet. Men det er der også en grund til, for den lille trecylindrede motor vil meget gerne køres lidt ud i gearene, og det bidrager til det højere forbrug. Til gengæld lyder den godt med de tre cylindre, og de 120 hk føles faktisk som mere. Men skal man følge med, når det går hurtigt skal man give den godt med gas,

Fiat 500 x er lige lovligt blødt op. Det mærker vi i sving, hvor bilen meget gerne vil overstyre. Det bliver lidt trættende.

At køre i Fiat 500 X er meget en smagssag. Hele kabinen er også en et retrolook, og der er lavet nogle sære løsninger her er der. Fx er der to knapper til fartpiloten. En med adaptiv kørsel og en uden. De sidder ved siden af hinanden på rattet og giver ikke mening. I det hele taget er det meget en bil, som appellerer til ens følelser.

I den kørte udgave er infotainentskærmen også virkelig lille. At skærmopløsningen så også er som i en 10 år gammel bil imponerer desværre heller ikke. Fiat trænger til at give bilen et ordentligt, digitalt løft.

Alligevel er den på sin vis charmerende i al sin manglende perfektion. Hvis du elsker udseendet, vil du elske bilen. Især hvis du kommer fra en Fiat 500 og gerne vil opgradere. Så vil du føle dig som en konge/dronning. Den er endda ikke meget dyrere, for 500 X fås fra blot 209.000 kroner.

Den testede udgave kostede 267.990 kroner. Hvis du ikke er til retro, så skal du nok ikke gå efter lige præcis en Fiat 500 X.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Betaling ved kasse et 15. september 2019 kl. 19.41

AF: SVEND ERIK WINTERFELDT

Dårlig stil Gedser 12. september 2019 kl. 13.16

AF: BJARKE ROSENKILDE

DF's fremtid? 11. september 2019 kl. 18.07

AF: JOHN WENNERWALD

Guldregn 08. september 2019 kl. 17.37

AF: LARS STIG HANSEN

Marielyst torv – gener fra… 07. september 2019 kl. 21.59

AF: BJARKE ROSENKILDE

Henrik Sass Larsen tilbage… 04. september 2019 kl. 23.40
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce