Regeringen vil sige farvel til benzin- og dieselbiler, men er forbrugerne klar til udviklingen? Ja, på nogle punkter ser det ud til, at vi er på vej mod en "grønnere" bilpark.
Er vi på vej til en "grønnere" bilpark i fremtiden? Det er der meget, der tyder på, og ifølge en undersøgelse fra Santander Consumer Bank ser også forbrugerne ud til at tage godt imod udviklingen.
Salgstallene for nybilssalget for 2018 indikerer, at vi måske kan være på vej mod en grønnere bilpark. I hvert fald blev der i 2018 solgt dobbelt så mange nye elbiler i forhold til året før. De store bilgiganter konkurrerer i disse år om at lancere de største og mest vidtrækkende planer for at gøre bilverdenen grønnere, mens landets ledende politikere præsenterer visioner om, at der fra år 2030 ikke længere skal sælges nye benzin- eller dieselbiler herhjemme. Noget tyder på, at de danske forbrugere er klar på den grønne udvikling.
YouGov har på vegne af Santander Consumer Bank undersøgt danske forbrugeres forhold til bilkøb.
Undersøgelsens resultater viser, at bevidstheden om "grønne" biler, som her enten er en elbil, hybridbil, plug-in-hybrid eller brintbil, fylder tankerne hos bilkøberne.
Således svarer i alt 31,59 procent - altså næsten hver tredje - at det er enten sandsynligt eller meget sandsynligt, at deres næste bil bliver en "grøn" bil.
- Der er et udpræget ønske fra den enkelte forbruger om at kunne bidrage positivt til at kunne reducere CO2-udledningen, siger Carsten Levin, salgsdirektør i Santander Consumer Bank auto.
Især unge er til "grønne" biler
Samtidig svarer 47,10 procent, at de i nogen grad, i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en miljøvenlig bil i forhold til en mere konventionel bil. 38 procent svarer, at de slet ikke eller i mindre grad vil.
Og de gode nyheder for de grønne ambitioner slutter ikke der. Undersøgelsen viser, at det især er de unge, der er klar på en grønnere bilpark. Blandt de 18-29-årige svarer i alt 30 procent, at de i høj grad eller i meget høj grad vil være villig til at bruge flere penge på en "grøn" bil frem for en mere traditionel bil.
- De unge er meget bevidste om, hvad de kigger frem mod. De har en stor interesse i det, fordi de skal leve længere tid her på planeten, siger Carsten Levin, biløkonom hos Santander Consumer Bank.
For de 30-39-årige er det samlede antal 20 procent, mens det for de 40-49-årige er otte procent, 12 procent for de 50-59-årige og 9 procent for de +60-årige.
Blandt de +60-årige svarer 20 procent, at de slet ikke vil være villige til at bruge flere penge på en "grøn" bil.