Ford tilbyder den nye Focus ST som både skarp hatchback og rummelig stationcar.
Du kan selv vælge: Skal du køre bilen hårdt, når du er alene i bilen eller skal den bruges som familiens komfortable transportmiddel?
Det er et reelt spørgnål, når det gælder en ny Focus ST med en ligger en ny 2,3-liters EcoBoost-benzinmotor med hele 280 hk eller Fords nyeste EcoBlue-dieselmotor med 190 hk - og Ford tilbyder den nye Focus ST som både skarp hatchback og rummelig stationcar.
Her er syv ting, du skal vide om den nye bil, som er udviklet af af eksperterne og entusiasterne hos Ford Performance - holdet bag den nye Fiesta ST og den ekstreme Ford GT.
Den nye og meget omdrejningsvillige 2,3-liters EcoBoost-motor har en imponerende ydelse på 280 hk og et maksimalt drejningsmoment på massive 420 Nm. Den stærke EcoBlue-dieselmotor på 2 liter giver med 190 hk og 400 Nm både voldsomt bundtræk og lineær kraftudvikling - med valg mellem en præcis 6-trins manuel gearkasse og en 7-trins automatisk gearkasse. Den nye ST er den første forhjulstrukne Ford med elektronisk styret spærredifferentiale, som giver mærkbart bedre greb og stabilitet. Focus ST har nu Drive Mode-køreindstillinger, avanceret bagaksel med uafhængige hjulophæng og mulighed for adaptiv undervogn (CCD), som gør,at bilen både kan optræde som den meget dynamiske bil og den komfortable hverdagsbil. Bilen kan justeres i Slippery/Wet, Normal og i Sport speederresponsen, den elektroniske lydforstærker (ESE) og indstillingerne for klimaanlægget for at passe til situationen. En dedikeret Sport-knap på det fladbundede rat giver direkte adgang til Sport-køreindstillingen, og en Mode-knap giver føreren adgang til hurtigt at bladre gennem mulighederne i Drive Mode-køreindstillingerne. Instrumenterne i Focus ST er udført med inspiration fra superbilen Ford GT. Der er digital visning af turbotrykket, olietrykket og olietemperaturen Den helt nye Focus ST introduceres i Danmark til sommer, og den vil kunne leveres som både hatchback og stationcar.