cookie-og-privatlivspolitik
DS3 Crossback

7

Billeder

DS3 Crossback
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Forpremiere: DS3 og de frække forlygter

Efter en tid med et ret begrænset modeludvalg er DS tilbage med en kompakt SUV, der henvender sig til premium-segmentet - vi ser på hvorfor.




22. september 2019 kl. 06:07 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Mols Bjerge: Unikke løsninger og et et unikt udseende. Det er altid, hvad man skal vente sig, når det gælder biler fra DS, som tidligere var et undermærke under Citroën. Nu er mærket, som de selv siger, ikke tættere på Citroën end Peugeot og Opel er, og derfor har for eksempel designerne frie hænder til at forme bilen.

Det er så sket med DS3 Crossback, der sender ganske tydelige hilsner til sin forgænger, Citroën DS3. Men I DS3 anno 2019 er dækkene blevet større, højden forøget, bredden udvidet og der er tilføjet bagdøre. Og hokus-pokus, så har vi en kompakt SUV.

Derudover har designerne fået helt frie tøjler, så der er fede detaljer - for eksempel at håndtagene automatisk kommer ud fra bilen, når man nærmer sig den a la Tesla. Det ser virkelig godt ud. Det, sammen med masser af udstyr, betyder, at DS3 dermed kan kalde sig for en premium-SUV. Kunderne skal komme fra BMW og Audi, og det gør de faktisk allerede, viser salget af DS3.

Som nævnt er det designet, som adskiller DS-modellerne fra deres mere kedelige søstermodeller fra Peugeot, Citroën og Opel, som alle er en del af PSA-koncernen sammen med netop DS. Du ser det tydeligt udefra med det specielle forlygter, som har en eller anden form for matrix-teknologi. Det ser godt ud men er også en smule liret.

I det hele taget er der masser af trapezformede firkanter i designet (DS kalder dem for diamanter, rolig nu), og andre anderledes detaljer, som gør bilen unik. Noget af det er også betjeningen af infotainmentanlægget, som sker enten via en stor, bred 10-tommers skærm, eller en lidt for lille syvtommers skærm, som er knap på premium.

Desuden har DS droppet rigtige knapper, så der kun er touchflader. Det er falder ikke i denne testers smag.

Bilen er ellers bygget på den samme platform som de kommende Peugeot 208, 2008 og Opel Corsa. Ligesom de andre biler skal DS3 Crossback også lavet som en ren elbil i det nye år.


Stor forskel på motorer

I første omgang kommer bilen dog med fem forskellige motorer. En diesel med 100 hk og tre benzinudgaver med enten 100, 130 eller 155 hk.

Bilsektionen fik prøvet den lille diesel med 100 hk og benzinudgaven med 155 hk. 100 hk er lige lidt nok i denne udgave. Der er ikke kræfter nok til at retfærdiggøre fornemmelsen af en premium-bil, og anbefalingen må være mindst de 130 hk.

Den store med 155 hk havde automatgear og trækker helt fra lave omdrejninger, og det er nok også det, de fleste kunder vil vælge, når man tænker på, at det er en premiumbil. Ikke at der er noget galt med den manuelle gearkasse, men det passer bilen bedre, at den er udstyret med PSA's 8-trins EAT-gearkasse, som skifter problemfrit og hurtigt.


Godt bundtræk

I det hele taget er det en ganske komfortabel oplevelse at køre DS3 Crossback. Den er desværre ikke udstyret med hydrauliske dæmpere, men alligevel er komforten til den lidt bløde side. Fordi bilen er høj og relativt kort har den også tendens til at hælde uden at det bliver kritisk.

Ved motorvejskørsel er bilen virkelig stabil og motoren virkelig stille, og hvis man ikke bruger den adaptive fartpilot (som er blandt de bedre) så kommer man let til at køre for hurtigt.

Kabinen er kompakt, og det det samme bliver tilfældet på bagsædet, hvor man ikke skal have forsædet for langt tilbage, hvis der skal være god plads til en voksen på bagsædet.

DS3 Crossback vil gerne konkurrere med Audi Q2 og Mini Crossback, og det bliver til priser fra 249.995 kroner for en noget lavt udstyret udgave, der dog har 17 tommer alufælge, parkeringssensorer for og bag, Apple Carplay og automatisk nødbremse, som virker mellem 5 til 140 km/t. Dyrest bliver udgaven med en 155 hk. og Elegance-udstyr.

At DS3 er en premium-bil afhænger af udgaven. Det er ikke nødvendigt at gå efter øverste udstyrsniveau. Den udgave som hedder performance-line gør det glimrende, og den giver dig al den premiun-fornemmelse, du håber på.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Oprydning efter brystkræftsskandale 13. oktober 2019 kl. 20.51

AF: BJARKE ROSENKILDE

Narrens vise. 10. oktober 2019 kl. 16.29
Nu må Digelauget stoppe vanviddet 09. oktober 2019 kl. 10.42

AF: BJARKE ROSENKILDE

Blåpandet stram udlændinge politik 08. oktober 2019 kl. 15.54

AF: JOHN WENNERWALD

Eget vikarbureau 06. oktober 2019 kl. 21.15

AF: BJARKE ROSENKILDE

EU og det besværlige demokrati. 02. oktober 2019 kl. 15.47
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce