cookie-og-privatlivspolitik
Ford Focus ST

9

Billeder

Ford Focus ST
Foto: Bilsektionen.dk

Motor

Forpremiere: Focus ST er bedre end nogensinde

Med Ford Focus ST får du en rigtig drivers car med plads til barnevognen - det må være noget nær det perfekte kompromis, og endda til en ikke helt ublu pris.




03. august 2019 kl. 07:05 Af Bilsektionen.dk

Annonce

Nice, Frankrig: Det er ingen hemmelighed, at vi på Bilsektionen er ret glade for Ford Focus. Vi har prøvet alle varianter, alle motorer og selv om vi ikke har prøvet alle varianter i alle motorer, så er der ingen tvivl om, at Ford står med et gennemført godt produkt. Der er da også en grund til, at den blev Årets Bil i Danmark i et ellers historisk stærkt felt.

Men nu trumfer Ford sig selv med en GTI-værdig udgave med op til 280 hk. Konkurrenterne er Golf GTi Performance, Civic Type R, i30 N Performance, Cupra Leon med flere. Derfor har Ford taget sin opgave seriøst.

Også her skal Focus være den bedst kørende model, hvis du spørger Ford selv. Så Ford har udstyret ST med elektronisk spærredifferentiale, med en hurtigere servostyring, med en ekstra stiv undervogn, og naturligvis en strammere affjedring. Og så har Focus ST med 400 Nm er højere moment end alle konkurrenterne. Lige som forventet. Resultatet er da også som forventet. Nemlig gennemført og velkørende.


Også i diesel

Alt det ovenstående er faktisk kun delvist gældende. For den nye ST kommer i to udgaver. Den ubarmhjertige ST med 280 benzinheste og en mere "almindelig" diesel ST 2,0 EcoBlue med 190 hk. Den har vi ikke haft mulighed for at prøve, men vi har kørt med den samme motor i den meget større og tungere S-Max, og selv der er motoren omdrejningsvillig og frisk.

I ST-dieseludgaven er undervognen ikke strammet lige så meget, men der er alligevel pillet ved bilens traction control for at forbedre vejgrebet.

Trods de færre kræfter er dieseludgaven stadig en hurtig sag. 0-100 km/t nås på 7,8 sek., mens der også er masser af trækkraft undervejs. 420 Nm kan dieseludgaven prale med.


Bygget til entusiaster

Vi havde masser af tid bag rattet i Focus ST, som til at starte med udelukkende fås med en 6-trins manuel gearkasse (først senere kommer en automatisk ottetrinsgearkasse). Når man træder ind i bilen, virker det som om, alt er lige som i standardudgaven.

Ganske vist er der nye, smalle og elektriske Recaro-sæder til de to forreste, men ellers er alt business as usual.

Lige med en lille undtagelse. Fiesta ST har allerede været til salg i noget tid, og her lød feedbacken fra brugerne, at det var irriterende, at man skulle skifte køremodes nede ved gearstangen i midterpanelet. Så det er blevet ændret i den nye udgave.

Nu sidder 'Mode'-knappen som en opfordring midt på rattet sammen med mulighederne for at justere på fartpiloten, og også en dedikeret S-knap (S for sport) har fået sin egen æresplads. Den er der al mulig grund til at aktivere. Så det gør vi, og resultatet er ikke til at tage fejl af.


Av, min ryg

Nice er omringet af små byer med masser af fartbump. Både store og små. Og derfor er vi under kørslen bestemt ikke i tvivl om, at den testede Focus er blevet udstyret med en stenhård undervogn, og selv små ujævnheder forplanter sig op i den smalle Recaro-stol. Men vi kører også i Sportsmode. Der er også justeret på balancen, så den nu også er endnu bedre end i standardudgaven.

Resultatet er, sammen med den helt nye 2,3 EcoBoost, at man konstant sidder og smiler bag rattet med et "det-var-lige-godt-pokkers-udtryk" under kørslen. De 420 Nm er til rådighed allerede ved 3.000 o./min. Og nålen fortsætter op til knap 7.000 o./min. med et veltilfreds vræl fra motoren.

Imens tager Focus vores alpeveje i høj fart med selvfølgelighed som en langt dyrere sportsvogn, ligesom accelerationen på de mere lige stræk, hvor der er plads til at komme op i fart, bliver overraskende høj overraskende hurtigt. Vores udgave havde som ekstraudstyr performancepakken, der giver ekstra køremodes, launch control, røde bremsekalibre mm. til under 8.500 kroner, og til den pris er den et must.

Vi havde også en teknologipakke i bilen med blandt andet adaptiv fartpilot og skiltegenkendelse.

Sidstnævnte bliver du glad for, for det er let at køre for hurtigt i Focus ST.

Køber man den lille udstyrsvariant ST2, som som alligevel er ganske rundhåndet og har alt, du skal bruge, koster Focus ST med de 280 hk fra 474.225 kroner. Den reelle pris ender nok på ca. 490.000 kroner, men så har du også et unikt og underholdende køretøj.


Savner lyd

Faktisk er Focus ST ikke engang den mest potente udgave af familiebilen. Vi kan også regne med, at der kommer en Focus RS med mellem 350 og 400 hk. Og jeg frygter dagen, hvor RS kommer - den bliver et monster, og derfor er ST det fornuftige alternativ, hvis du er på jagt efter mange hestekræfter til en fornuftig pris. Den kommende RS bliver nemlig helt sikkert et larmende dyr, der nok vil tiltrække opmærksomhed og vende øjne blandt ikkeallierede motorentusiaster.

Til gengæld er ST nærmest for stille. Motoren kommer ikke med en larmende V6'er men i stedet med hvæs, og sætter du bilen i sportsmode, bistås lyden også af lidt sprutten fra udstødningen, når du kobler ud. Det lyder godt, men ikke af for meget - andre vil sige, at det slet ikke er nok.

ST er dermed det fornuftige, og diskrete kompromis, og den kører alligevel aggressivt, præcist og ganske hurtigt. Og sikke et kompromis, det er er blevet. Heldigvis.

Åh, og det fik vi ikke lige sagt: Ford regner med, at bestselleren bliver den 5-dørs benzinudgave, som har 280 hk. Men du kan også vælge den som stationcar mod en merpris på 28.820 kroner - den mulighed finder du ikke hos nogle af konkurrenterne.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Forbyd lattergas 18. august 2019 kl. 22.18

AF: BJARKE ROSENKILDE

I begrebsforvirringens golde favn. 18. august 2019 kl. 12.47

AF: LARS RASMUSSEN

Solceller omkring Grænge landsby 15. august 2019 kl. 18.53

AF: LEIF A. JENSEN

Stem, som I plejer og… 13. august 2019 kl. 18.53

AF: JOHN WENNERWALD

Den udødelige 11. august 2019 kl. 21.03

AF: LEIF A. JENSEN

Hold kæft, hvor det går,… 08. august 2019 kl. 09.08
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce