cookie-og-privatlivspolitik
På billedet ses en Porsche Cayman GTS.
På billedet ses en Porsche Cayman GTS.
Foto: Greg Baker/Ritzau Scanpix

Motor

Fremtidens bil er grøn og delevenlig

Bilbranchen står overfor en række store omvæltninger. Læs her, hvordan det fremover kommer til at påvirke din transport.




02. december 2019 kl. 06:00 Af Cecilie Lyngberg

Annonce

Den teknologiske udvikling har åbnet en række nye døre, klima er kommet på dagsordenen, og forbrugerne stiller i dag andre krav til transport end tidligere.

Det betyder, at der fremover vil blive vendt op og ned på den måde, vi transporterer os på.

Blandt andet får vi biler, som forurener langt mindre, fortæller Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM's medlemsblad Motor.

- Bilernes motorer går kun i én retning, og det er elektrificering. Så det bliver et farvel til fossile brændstoffer og goddag til strøm. Og det er en trend, som kommer til at gå rigtig stærkt, siger han.

Søren W. Rasmussen estimerer, at vægtskålen vil tippe indenfor 10-12 år, så størstedelen af nye biler herefter bliver solgt med el- og brintmotor, som kan oplades via vind-, sol- eller vandenergi.

- På den måde kan vi køre bil uden at forurene, siger han.

En anden udpræget tendens vil være et endnu større fokus på fri bevægelighed og alternative transportformer, når vi skal fra A til B.

- Vi kommer i meget højere grad til at anskue transport som et flow, siger Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og direktør i Future Navigator.

Det kan eksempelvis være, at en app på telefonen foreslår et elektrisk løbehjul eller samkørsel noget af vejen, hvis det bedre kan betale sig.

Det kan også være i form af et rejsekort eller en abonnementsordning, som gør, at man kan tilgå alle transportformer og få én samlet regning.

- Den engelske fremtidsforsker Tony Seba peger i retning af, at vi når et vendepunkt, hvor vi hellere vil betale for en abonnementsordning - og så har vi adgang til al den kørsel og transport, vi skal bruge, siger Liselotte Lyngsø.

Søren W. Rasmussen peger på, at tendensen ikke bare vil gælde offentlig transport, men også den enkelte bilejer.

Og de første skridt ses allerede med delebilordninger som LetsGo og DriveNow, hvor man via en telefon finder og booker den nærmeste bil.

- På verdensplan peger flere trends i retning af, at færre mennesker vil få kørekort, og færre vil eje deres egen bil. Og det er selvfølgelig noget, bilproducenterne er bekymrede for, så flere barsler med abonnementer, siger Søren W. Rasmussen.

Som en tredje markant tendens bliver vores bil, telefon og andre digitale enheder bedre til at tale sammen, mener begge.

Bilproducenten Ford har eksempelvis præsenteret et projekt, hvor bilens GPS koordinerer rute ud fra din Microsoft-kalender og køreforholdene.

- Der kommer en digital kommunikation mellem dit hus, din arbejdsplads, parkeringsmuligheder og ladestation til bilen, siger Søren W. Rasmussen. /ritzau fokus/



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: JOHN WENNERWALD

Sundhedsvæsnet får et løft i 2020 01. december 2019 kl. 21.30

AF: VALDEMAR HVIDBERG ALBAN

Så er det nok! 01. december 2019 kl. 17.10

AF: BJARKE ROSENKILDE

Marcus Knuth, en kommende… 29. november 2019 kl. 13.08

AF: BJARKE ROSENKILDE

Skraldespansk 29. november 2019 kl. 12.51

AF: JOHN WENNERWALD

Kriminelle bandemedlemmer… 24. november 2019 kl. 21.50

AF: BJARKE ROSENKILDE

Bedstemor med slag i! 21. november 2019 kl. 18.21
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce