Ansigtsgenkendelse og overvågning både indvendigt og udvendigt er nogle af tendenserne for fremtidens biler.
Snart kan det være slut med fartbøder, soloulykker og dårligt udsyn i bakspejlet.
Fremtidens biler er nemlig spækkede med ny teknologi - i særdeleshed i form af kameraer - som kommer til at påvirke centrale ting ved fremtidens køreture.
Som det første kommer vi til at se meget mere til ansigtsgenkendelse, som mange allerede i dag har stiftet bekendtskab med for eksempel på deres telefon.
Det fortæller Søren W. Rasmussen, der er bilteknisk redaktør hos FDM's medlemsblad Motor.
Det betyder, at du fremover kan vinke farvel til bilnøglen og samtidig slipper for selv at skulle justere sæde og spejle, hvis der har siddet en anden på førersædet.
- Bilen kan via et kamera i forruden finde ud af, hvem der sidder bag rattet. Og herefter kan den indstille sædehøjde, rat, radiokanaler, spejle, klimaanlæg og alt andet efter førerens ønsker og behov, siger Søren W. Rasmussen.
Forstadierne til den type teknologi ses allerede i nye biler som Subaru Forester.
Kameraerne går hånd i hånd med øvrig overvågningsteknologi, som både skal højne chaufførens komfort, sikkerhed og køreoplevelse.
Det fortæller Liselotte Lyngsø, der er fremtidsforsker og direktør i Future Navigator.
- Der kommer en masse teknologi ind i kabinen, som holder øje med, at du ikke falder i søvn, kører af vejbanen eller kører for hurtigt, siger hun.
Den tendens holder forsikringsselskaberne også øje med, tilføjer hun. Og der er allerede nu forsikringsselskaber, som barsler med at give rabat til bilejere, som lader deres kørsel overvåge via en chip i bilen.
Flere nye biler vil også have kameraer, som peger udad, fortæller Søren W. Rasmussen.
Det kan være et kamera i forruden, som aflæser vejskiltene og advarer dig, hvis du bryder hastighedsgrænsen. Det kan også betyde, at bilen automatisk kan blænde ned for lyset, hvis der kommer modkørende.
Range Rover har allerede nu lanceret et kamera, som sidder oven på bilen og kigger bagud.
- Det indvendige bakspejl er erstattet af en skærm, som viser, hvad der foregår bag bilen - også selv om det er nat, eller der er fyldt på bagsædet, siger Søren W. Rasmussen.
Samlet set skal de nye tiltag med kameraer være med til at højne sikkerheden, forklarer fremtidsforsker Liselotte Lyngsø.
Det kan komme til udtryk ved, at bilen bipper og vækker dig, hvis du er ved at overskride fartgrænsen eller rammer kantstenen.
- Og det er både godt for sikkerheden og bliver en nødvendighed, når bilerne bliver mere automatiserede - og faren for at døse hen bliver større. /ritzau fokus/
Privatliv i digitale biler
- Digitaliseringen af bilerne øger ikke bare komfort og sikkerhed, men rejser også en række etiske spørgsmål omkring bilistens privatliv.
- Et dilemma er, om kameraerne kan hackes, og hvem der i så fald kan kigge med i kabinen.
- Et andet spørgsmål er, hvem der har adgang til data omkring kørslen - eksempelvis om bilproducenterne må overvåge, hvordan vi kører, og hvornår vi færdes hvor.
- Dertil kommer, om bil- eller GPS-producenterne må videresælge de data til eksempelvis forsikringsselskaber.
Kilder: Søren W. Rasmussen fra FDM, Liselotte Lyngsø fra Future Navigator.