Fiat 500X er klar i en ny og opdateret udgave. Blandt nyhederne er motorer,
interiør og mere udstyr i Fiats SUV.
Fiat har det svært. Årsagen er massiv konkurrence og så det faktum, at Fiat mangler modeller. Heldigvis går det fornuftigt for SUV'en Fiat 500X, der på europæisk plan har været blandt de fem bedst sælgende i klassen siden 2016.
Nu er fabrikken klar med en ny udgave, og med den kan Fiat opfylde endnu flere behov og befæste sin position inden for SUV-segmentet, som er det hurtigst voksende i Europa, skriver den danske importør.
Fiat 500X er blevet opdateret inde og ude med et strammere design og ny teknologi, og køreoplevelsen i den italienske crossover er behagelig og komfortabel, samtidig med at sikkerheden er forbedret; blandt andet med det nye assistentsystem, der kan genkende vejskilte og tilpasse bilens hastighed efter dette. Med et enkelt klik tilpasser bilen herefter automatisk hastigheden til den anviste fartgrænse.
Plads til flere dimser
Funktionaliteten er øget takket være nye og flere praktiske aflægningsrum og det ydre er ændret med andre kofangere, LED-kørelys og nu med mulighed for fuldt LED-lys, som sikrer et ekstremt godt lys i de mørke timer.
Baglygterne har også fået et nyt og let genkendeligt design ligeledes i LED. Designet er umiskendeligt italiensk, og referencerne til den charmerende lillesøster, den ikoniske Fiat 500, er tydelige.
Den italienske følelse er som altid gennemført, og i Fiat 500X får ejeren den perfekte blanding mellem det klassiske look fra 500-familien kombineret med den seneste teknologi. Designet indvendigt bærer præg af et nyindrettet instrumentbræt, som er nemmere at aflæse, og kombineret med en avanceret tripcomputer giver det føreren alle nødvendige informationer under kørslen.
Rattet er nydesignet, og der er mulighed for at vælge mellem syv forskellige slags interiør, der kombinerer forskellige typer stof, læder og nye farver.
Nye FireFly motorer
Den nye Fiat 500X byder på to nye benzinmotorer med turbo, direkte benzinindsprøjtning samt partikelfilter, og de har Fiat koncernens avancerede ventilstyringssystem, MultiAir.
Den nye motorfamilie kaldes FireFly og leveres til den nye Fiat 500X i en 1.0 liters udgave med 3 cylindre og hele 120 hk samt en 4 cylindret på 1.3 liter med 150 hk, sidstnævnte leveres altid med en 6-trins dobbeltkoblingsgearkasse. Udover et lavt forbrug kendetegnes de nye motorer også af et højt drejningsmoment, og de er meget letkørte. De er desuden fremstillet i aluminium, hvilket holder vægten på et minimum.
Tre udstyrsversioner
Den nye Fiat 500X kommer i tre udstyrsniveauer: Urban, City Cross og Cross. Udstyret i basisversionen Urban omfatter blandt andet en 5" Uconnect skærm med Bluetooth, fartpilot, skiltegenkendelse, vognbaneassistent med aktiv styring, elruder for og bag og meget mere. Den er udstyret med en 120 hk FireFly turbomotor.
City Cross har samme udstyr som Urban, men byder derudover på blandt andet 16" alufælge, tågeforlygter med kurvefunktion, 7" Uconnect skærm i HD, Apple Carplay (senere følger Android Auto, når Google gør det tilgængeligt i Danmark), varme i forsæder, nødbremse, parkeringssensor bag, advarsel mod biler i den blinde vinkel samt adaptiv fartpilot.
Udvendigt er City Cross kendetegnet af et flot off-road look. Fiat 500X City Cross leveres i tre motorvarianter: 1.0 120 hk FireFly Turbo, 1.3 150 hk FireFly Turbo med dobbeltkobling samt en økonomisk1.6 MJT dieselmotor med 120 hk, som også leveres med automatgear.
Topversionen, Cross, byder på firhjulstræk til eventyr uden for byen, automatgearkasse med 9 trin og udstyr som 17" alufælge, ekstra mørke ruder bag, navigation, parkeringssensor foran, parkeringskamera, klimaanlæg samt lys- og regnsensorer. Cross kommer med med en stærk 2 liters dieselmotor med 150 hk perfekt til at trække en trailer eller en campingvogn.
Både City Cross og Cross har fuld sikkerhedspakke som standard, inklusive adaptiv fartpilot, mens alle Fiat 500X udgaver har en fartbegrænser, som automatisk kan tilpasse farten efter vejskilte samt vejbaneassistent.