Polish, lakstift og udbedring af skader er nøgleord, når bilen skal gøres klar til efteråret.
Efteråret er sat ind, og det betyder, at bilen skal forberedes bedst muligt på regn, rusk, salt og faldende temperaturer.
Derfor gælder det om at udbedre sommerferiens slitage, så du også griber begyndende rust i opløbet.
Start med at fjerne de døde insekter, som har sat sig fast på bilen i løbet af sommeren, siger Peter Sahl, der er teknisk konsulent hos FDM.
- Vejsnavs, fugleklatter og proteinerne fra døde insekter kan ætse sig ind i lakken, hvis det får lov at sidde uforstyrret. Derfor skal de fjernes, hvis man vil gå efteråret i møde med en bedst muligt beskyttet bil, siger han.
Som det næste skal du udbedre skaderne, hvis bilen har fået stenslag i lakken på sommerens køreture.
Lakskader gør nemlig bilen mere udsat for rust. Og det bliver endnu værre, når regn, sne og vejsalt kommer ind i billedet.
- Derfor bør man lukke alle stenslag, og det gør man med en lakstift, siger Morten Lisberg, der er mekaniker og konsulent med ansvar for service og vedligehold hos autokæden Viabiler.
Find en lakstift, som matcher bilens farve, og pletmal sirligt stenslagene.
- På den måde bliver lakken mere modstandsdygtig, og bilen begynder hverken at ruste eller irre, siger Morten Lisberg.
Når stenslagene er blevet pletmalet, kan du give hele bilen en såkaldt polish.
Der findes forskellige produkter til opgaven, og både pris og kvalitet vil variere.
- En polish vil give bilen en blanket overflade og en beskyttende hinde, som både beskytter mod slid, snavs, rust og falmende farve, siger Peter Sahl.
Det kan sammenlignes med, at man pudser sine læderstøvler for at gøre dem modstandsdygtige over for vand og smuds. Og en polish kan både udføres med voks, lakforsegler eller keramisk lakforsegler.
- Det kræver noget knofedt, og man skal gerne sætte en weekend af til det. Til gengæld beskytter det bilen mod slitage. Og vi anbefaler, at man gør det til foråret og før vinteren, så det kan man passende gøre nu, siger Peter Sahl.
Som en sidste ting skal du overveje, om bilen trænger til ny rustbeskyttelse.
Den slags vil mekanikeren som udgangspunkt holde øje med, hvis du følger de anbefalede serviceeftersyn, forklarer Morten Lisberg.
Som tommelfingerregel råder FDM til, at du lader en fagperson vurdere rustbeskyttelsen hvert andet år.
- Hvis rustbeskyttelsen skal fornys, er det en god idé, at man får styr på det i efteråret. For til vinter kommer alle i tanker om, at de mangler det - og så er der typisk længere ventetid, siger Peter Sahl. /ritzau fokus/