cookie-og-privatlivspolitik
Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 kilometer i timen på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.
Foto: PR

Motor

Helårsdæk er stadig ikke en sikker løsning

Sommerdæk om sommeren og vinterdæk om vinteren. Basta!




06. september 2020 kl. 18:18 Af Steen Nielsen

Annonce

Selvom helårsdæk de senere år er blevet bedre, er de stadig ikke lige så gode som sommer- og vinterdæk.

”De senere års milde vintre har forståeligt nok øget interessen for helårsdæk. Men selvom de er blevet bedre, viser testen, at de fortsat er et kompromis, der hverken er rigtig godt eller rigtig dårligt, når det virkelig gælder. De er dog stadig langt at foretrække fremfor at køre på sommerdæk om vinteren, som mange stadig gør,” siger bilteknisk redaktør i FDM, Søren W. Rasmussen.
 
En ny test, FDM har lavet af syv forskellige helårsdæk i størrelsen 17-tommer (235/55), viser, at der endnu er et stykke vej, før helårsdæk kan være et rigtig godt alternativ til de traditionelle dæk, der er tilpasset årstiden.
 
Helårsdækkene er blevet testet på samme måde, som FDM tester sommer- og vinterdæk, og forskellen var tydelig. Hvor et godt vinterdæk eksempelvis skulle bruge 39 meter på at bremse helt ned fra 30 kilometer i timen på en isglat vej, skulle testens helårsdæk bruge mellem 44 og 48 meter.
 
Endnu større var forskellen på tør vej. Her skulle en bil med et godt sommerdæk bruge 37 meter på at bremse helt ned fra 100 kilometer i timen. Mens testens dårligste helårsdæk brugte hele 52 meter.

Omregnet betyder det, at hvor bilen med sommerdæk holdt helt stille, kørte bilen med de dårligste helårsdæk stadig 53 kilometer i timen. For de øvrige helårsdæk var forskellene dog mindre.
 
Af de syv helårsdæk opnåede de fire samlet set et gennemsnitligt resultat, mens tre ikke kan anbefales. Alligevel kan helårsdæk stadig være en udmærket løsning for mange. Men det kræver, at man kan lade bilen stå de dage, hvor der er sne på vejene. Det er nemlig her, helårsdækkene har de største svagheder sammenlignet med vinterdæk.

”Mange har et kørselsbehov, hvor de kører korte ture og har mulighed for at lade bilen stå de dage, hvor vinteren for alvor viser tænder, og sneen vælter ned. For dem kan de bedste helårsdæk være en fornuftig og sikker løsning. Har man omvendt brug for sin bil hver dag, og skal man køre før vejene er saltet og ryddet, er der ingen vej udenom at skifte mellem sommer- og vinterdæk,” siger Søren W. Rasmussen.

Det er ikke i alle lande, at helårsdæk er tilladt året rundt. I Sverige og Østrig er der krav om vinterdæk i vintermånederne.

Går turen sydpå eller nordpå om vinteren, anbefaler FDM, at man kører på vinterdæk. Også selvom helårsdæk her er tilladt i flere lande.

Det er også værd at tage i betragtning, at man kan køre ud i tørvejr, men skal hjem i snevejr, så er det alt andet lige sikrest at have vinterdæk på hjulene.



KOMMENTARER

Her kan du skrive en kommentar og deltage i debatten. Den må gerne være livlig og skarp, men hold dig til emnet og skriv med respekt for andre og i en god tone. Redaktionen forholder sig retten til at slette indlæg, der ikke lever op til vores retningslinjer, som du kan læse her.

Tilmeld dig nyhedsbrevet

Modtag nyheder hver dag kl. 12

Se eksempel på tidligere nyhedsbrev her

Læserbreve

AF: MARTIN WOUTERS

rottebekæmpelse og… 22. september 2020 kl. 19.34

AF: DTL - DANSKE VOGNMÆND

Politiet sinker særtransporter 22. september 2020 kl. 11.24

AF: HENNING ABILDGAARD

Liste G 21. september 2020 kl. 21.23

AF: MARTIN WOUTERS

ekstra betalingsiger poul henrik 21. september 2020 kl. 15.13

AF: JOHN WENNERWALD

Kampen om velfærden 20. september 2020 kl. 21.39

AF: MARTIN WOUTERS

er dette rigtigt at man vil… 18. september 2020 kl. 17.07
Annonce i kategorien "Biler":
Annonce