VW Touareg er VWs flagskib. Bortset fra en enkelt knap, der sidder lidt dumt,
er det svært at finde noget negativt at sige om den største SUV fra VW.
De gør det godt hos VW. Selv ikke en verdensomspændende skandale med løgn og bedrag omkring virksomhedens dieselbiler afstedkommer andet end overfladiske ridser i VWs status som producent af gode biler, der tiltaler millioner af kunder verden over. Opskriften er uhøjtidelig markedsføring, stærke produkter og masser af motorer og udstyr at vælge imellem krydret med tysk status.
Et af de nyeste produkter er Touareg, som foreløbig må betegnes som virksomhedens ypperste produkt i år.
I Danmark er Touareg netop landet som en mulighed til kunder, der ikke orker en Mercedes-Benz eller finder en Audi Q lidt for fornem. Her er Touareg så en mulighed, for den har mulighed for alt i udstyr og er samtidig forholdsvis neutral i formgivningen. Den er ikke prangende, og designet får den til at se mindre ud end data rent faktisk fortæller.
Opleves som en mindre bil
Den mest imponerende egenskab ved Touareg er måden, bilen opleves på bag rattet. Den føles nemlig slet ikke så stor, som den i virkeligheden er. En del af forklaringen hænger sammen med bilens 4-hjulsstyring med tilhørende elektronisk spærredifferentiale, hvilket betyder, at den kun skal bruge 20 centimeter mere mellem to kantstene for at vende rundt end en VW Golf. Det er noget, der kan mærkes, når man skal ud og ind af parkeringspladser, men også ved almindelig kørsel er bilen en fornøjelse at placere på vejen.
Touareg er uhyre nem at køre præcist gennem et sving, og det bidrager til oplevelsen af, at den store bil har glemt, hvor stor den faktisk er. Du peger med rattet, og bilen lystrer på dine input, og du efterlades aldrig i tvivl om, hvor tæt du er på grænsen for greb. Se det er egenskaber, der gør Touareg til en køreglad bil inden for fysikkens rammen, for naturligvis er det en tung bil og ingen sportsvogn.
Det gode ved 4-hjulsstyringen er, at systemet på lande- og motorveje hjælper til med retningsstabiliteten, både når det blot går ligeud, men også i kurver, der kan køres, uden at man skal korrigere halvvejs gennem svinget via rattet.
Årsagen til de fine køreegenskaber er, at bilen deler samme teknik som Porsche Cayenne og Audi Q7 med flere.
VW Touareg 3,0 TDI Elegance
Pris: 1.046.990 kr.
Pris for testbil inkl. ekstraudstyr: 1.395.940 kr.
Motor: 3,0-liter V6 diesel
Effekt: 286 hk
Moment: 600 Nm v. 2.250-3.250 o/min
0-100 km/t: 6,1 sek.
Topfart: 235 km/t
Forbrug: 15,2 km/l
Co2-udslip: 173 g
Vægt: 2.070 kg
En knap
Touareg skal som minimum bestilles med Innovision Cockpit, der betyder, at instrumenteringen består af to store skærme.
90 procent af betjeningen sker fra skærmene, og menu'erne kan sættes sammen, så du får lige netop de informationer og de knapper, du har brug for. Det er logisk opbygget og en fornøjelse at betjene.
Den eneste anke, vi har i betjeningen, er den fysiske knap til at skrue op og ned for lyden. I stedet for en rund drejeknap har en eller anden designer fået lov til at bestemme, at knappen skal være en slags rulleknap placeret ved siden af gearvælgeren, hvilket ikke er god ergonomi, idet du skal vinkle hånden forkert. Heldigvis er der også en knap på rattet til volumen, så man lever med det.
Lige nu er V6-dieselmotoren med 286 hestekræfter eneste maskine til Touareg, men inden længe kan bilen også leveres med V8-diesel. Det kan virke naturstridigt i en tid, hvor de elektriske SUV'ere for alvor banker på i klassen, men på det tyske marked er der altid kunder til V8-diesel. Det er de mennesker, der bruger meget tid på autobahn med høj fart i time efter time.