Jeep Compass er god stil og ligner ingen af konkurrenterne. Vi kører den med lille dieselmotor og manuelt gear, og det er ikke den bedste kombination.
Verden efterspørger høje biler. Årsagen er blandt andet, at man sidder med godt overblik, men det er efterhånden en sandhed med modifikationer, for nu kører alle i høje biler, så fidusen er lidt gået fløjten, medmindre du mest kører bykørsel og kæmper fra højresving til højresving med cyklister, der med dødsforagt kaster deres køretøjer ud og ind mellem bilerne.
En del af bilerne i SUV-klassen på 4,40 meter ligner hinanden, og så er det herligt, at man netop kan vælge Jeep, hvis man vil have noget, der ikke ligner de andre tre-fire Nissan Qashqai, der holder på villavejen.
Jeep er dygtige til at holde fast i de historiske rødder, og det giver genlyd i designet.
Vores testbil i rød lakering og med Limited-udstyr ser ualmindelig godt ud på en parkeringsplads.
Der er harmoni i linjerne, og specielt bagenden slægter Jeep Grand Cherokee på, mens der formgivningsmæssigt er et stykke til den mindre Jeep Renegade, som det kræver lidt mod at købe takket være det sjove design.
Meget udstyr
Jeep Compass er i Danmark udelukkende i veludstyrede versioner, og det betyder, at priserne er i den lidt dyrere afdeling, hvis man sammenligner med de størrelsesmæssige konkurrenter. Konkurrenterne er derfor primært de tyske prestigeprodukter og Volvo, så det er med de briller, at vi kigger på bilens interiør.
Testbilen er en Limited, og desuden er der hældt en del kostbart ekstraudstyr i bilen. Lædersæder med ventilation koster 37.000 kroner for et læder, der er lækkert, men så heller ikke mere.
I det hele taget er det indre en lidt sammensat fornøjelse. Visse steder er materialer og samlinger næsten på niveau med en fem år gammel premiumbil, mens andre detaljer næsten er italienske i præsentationen. Nok ikke så underligt, for bilen deler en række stumper med Fiat 500X.
Som standard har Compass 7''-skærm, men testbilen er opgraderet til 8,4" Uconnect med navigation og Beats lydanlæg.
Jeep Compass 1.6 Diesel 120 HK Limited 4x2
Motor: 4-cylindret diesel
Ydelse: 120 hk ved 3.750 omdr./min.
Maks. moment: 320 Nm ved 1.750 omdr./min.
Brændstofforbrug: 22,7 km/l ved blandet kørsel NEDC
Tophastighed: 185 km/t.
Acc. 0-100 km/t.: 11,0 sek.
Køreklar vægt: 1.647 kg
Totalvægt: 1.996 kg
Anhængervægt med/uden bremser: 1.000 kg/450 kg
Priser
Jeep Compass fås fra 358.981 kr.
Testbil inkl. alt udstyr: 479.981 kr.
Testbilen har følgende fabriksmonteret ekstraudstyr:
Metallak med sort tag 26.000 kr.
Ventileret lædersæder med el-justerbare forsæder 37.000 kr.
Ekstra mørke ruder 3.000 kr.
8,4" Uconnect opgradering med navigation og Beats lydanlæg 27.000 kr.
Parkeringspakke med auto; parkering, blindvinkel/bakkamera 16.000 kr.
18" alufælge 12.000 kr.
Rodet at betjene skærmen
Skærmen er højopløst, men ikke specielt brugervenlig i menuerne. Det vrimler med små knapper, og det hele er en smule uoverskueligt i sammenligning med de bedste systemer.
I størrelse ligger Compass mellem den lille Jeep Renegade og Jeep Grand Cherokee, og pladsen er fornuftig med et regulært bagagerum.
Compass leveres med tre forskellige dieselmotorer. Vi kører mindste mulighed på 1,6-liter og 120 hestekræfter samt 6-trin manuel gearkasse.
Motoren er desværre ret støjende, og det virker lidt gammeldags i en tidsalder, hvor man hos de bedste producenter dårligt kan skelne en diesel i lyden fra en benzin.
Foruden den grovkornede lyd er der lidt ketchupeffekt i kraftudviklingen. Det er muligvis et spørgsmål om at vænne sig til bilen, men kræfterne kommer lidt pludseligt. Under et vist omdrejningstal sker der intet, og så, bum, sætter turboen ind og sender den forhjulstrukne Compass afsted. Desuden er koblingen lidt for tung at træde med et lidt vagt defineret tilkoblingspunkt.
I øvrigt er det underligt og lettere farligt, at Compass i denne udstyrsversion har både klassisk fartpilot og moderne adaptiv, der selv holder afstanden til den forankørende. De to systemer betjenes af små knapper og man skal kigge på små ikoner i bilens centrale display for at være sikker på, hvilket system, man har valgt.
Målt op mod konkurrenterne er Compass sin helt egen. Pebret i prisen, men samtidig svær ikke at holde af takket være designet. Hvis man ønsker det, leveres Compass som 4-hjulstrækker med seriøse evner i terrænet.