Annonce
Motor

Her er den elektriske folkevogn

Den konventionelle er pænere. Kona Electric har helt lukket front og let ændret design omkring LED-lygterne. Foto: Jens Høy

Koreanerne overhaler de europæiske producenter indenom. Den elektriske Hyundai Kona har op til 480 kilometer i rækkevidde - og Hyundai lover, at der er biler til alle.

Prepare to want one...Sådan lød Hyndais slogan omkring år 2000, og det blev der trukket på smilebåndet af på mange direktionsgange hos de etablerede bilmærker.

Knap 20 år senere er en række af bilmærker enten helt forsvundet eller reduceret til en skygge af fortidens salg, og Hyundai og Kia er godt på vej til samlet set at blive blandt verdens tre største bilproducenter.

Koreanernes succes er skabt ud af benhårdt arbejde og masser af penge til udvikling samt det faktum, at de i mange år har snuppet de bedste ingeniører og kloge hoveder hos de klassiske etablerede mærker, der har produceret biler i 100 år.

Ladetid til 80 procent tager 54 min med 100 kW lynlader. Foto: Jens Høy

Folkevogn på strøm

Med den kommende elektriske udgave af Hyundai Kona er man let og elegant ved at overhale de store producenter indenom. Selv verdens mest solgte elektriske bil, Nissan Leaf, må se sig slået på rækkevidde, når Kona EV til næste år lander i Europa.

Kona EV kommer med to forskellige størrelse af batteri og to størrelser på laderen. Mindste batteri er 39 Kwh(elmotor på 139 hk) og det store på 64 kWh (elmotor på 204 hk).

Den elektriske Kona er først til levering næste forår, så derfor er alt omkring priser et åbent spørgsmål, idet afgiften på elektriske biler ser ud til at stige i 2019. Vi gætter på en pris lige under 300.000 kroner for mindste batteri.

Hyundai Kona Electric
Standard batteri: 39,2 kWh
Effekt: 136 hk
Topfart: 155 km/t
Rækkevidde: 312 WLTP
Ladetid: 6 timer 10 min med indbygget 7,2 kW lader

Stort batteri: 64 kWh
Effekt: 204 hk
Topfart: 167 km/t
Rækkevidde: 482 km WLTP
Ladetid: 9 timer 35 min med indbygget 7,2 kW lader

Artiklen fortsætter efter annoncen

Power på kanten

Vi prøver bilen med alt tænkeligt udstyr og udelukkende i topversionen med 204 hestekræfter, hvilket næsten er i overkanten til Kona. Accelerationen til 100 km/t tager blot 7,8 sekund.

Som med andre kraftige elektriske biler med forhjulstræk skal hjulene pege ligeud, inden du øser kræfterne op, og i det hele taget er det lidt naturstridigt at have så meget power, for kræfterne kommer øjeblikkeligt.

Jeg tror, at vi kommer til at se ulykker i de kommende år, hvor billister af vanvare og gammel uvane kommer til at trykke for hårdt på speederen i deres nye elbil og bliver overraskede over så hurtigt det går.

Med den mange kræfter følger nemlig ingen store brede hjul til at overføre effekten, og samtidig er elbilerne tunge, hvilket ikke giver optimale køreegenskaber.

Med til det billede hører også, at de tunge elbiler på smalle hjul kommer til at skøjte rundt på vinterglatte veje!

Kona EV er i princippet en almindelig Kona udstyret med batteri, der snupper en anelse af gulvhøjden ved bagsædet. I praksis har det ingen betydning, så Kona ligner en folkevogn på strøm med en rækkevidde, som vil tiltale skeptikere udi elbilens velsignelser.

I bilens interiør er der ikke stor forskel på en konventionel Kona og så den elektriske. Bilen, vi prøver, er med Hyundais selvkørende funktion, der holder bilen på midten af vejen, og det virker overraskende godt med tanke på, at der er tale om 1. generation fra Hyundais hånd.

Vi bemærker også en funktionel betjening af bilens automatiske gear via store tydelige knapper frem for dimser, der skal skubbes frem, tilbage eller til siden.

I forbindelse med eldrift har Kona også fået et nyt digitalt display på 7'', som erstatter analoge informationer om fart og omdrejninger, samt muligheden for head-up-display i farve, der også viser navigation.

  • Den konventionelle er pænere. Kona Electric har helt lukket front og let ændret design omkring LED-lygterne. Foto: Jens Høy
  • Ladetid til 80 procent tager 54 min med 100 kW lynlader. Foto: Jens Høy
Annonce
Annonce
Annonce
Maribo

Sygdomsforløb satte gang i butiksdrøm: Nu har han slået døren op

Sport

NFH dummer sig gevaldigt i Sønderjyske - under maksimalt pres nu

112

Område ved indrefjord afspærret efter fund i vandet

Indland

Vil du også gøre det? Seks ud af 10 vil sætte hveder på bordet

Lokal nyt

Millliondyrt projekt i gang: Skal forvandle 250 kvm

Dølle

Snart går det løs: Hjælp os med dine vildeste Dølle-minder!

Sport

Skuffet Wulff efter nederlag: - Fatter slet ikke at vi kan tabe den kamp

Lolland-Falster

"På røven i Nakskov"? - Det kan man godt glemme alt om

Maribo

Flytter butik væk fra Rødby: Men åbner i Maribo

112

Stoppet på trehjulet knallert på motorvejstilkørsel

Udland

Biden underskriver Ukraine-pakke og lover nye sendinger straks

Guldborgsund

Se billederne: Hundredvis dukkede op til 125-års jubilæum

Sport

NFH-profil ånder lettet op: Fjernet knude var godartet

Lokal nyt

Gør dig klar: Her sætter de prisen ned på brændstof

Lokal nyt

Uro i lokalt sygeplejeråd: Vil af med forkvinde

Indland

Myndighederne jubler: Snart er det slut

Annoncørbetalt indhold

Suveræne SUV’er til skarpe priser

Annonce
Annonce
Lolland

Store Lalandia-planer: Udvider for at udnytte potentialet

Guldborgsund

Nyt udvalg: Færre skal være afhængig af pendling

Udland

Fragmenter af fugleinfluenza fundet i amerikansk komælk

Udland

Flere er kommet til skade under indspilning af ny Hollywoodfilm

112

105 taget i fartkontroller

Falster

Koster 30 millioner: Enormt million-projekt går ind i ny fase

Guldborgsund

DSB udbetaler kompensation: Så meget er der til lokale pendlere